Varje äventyr blir bättre i 4K*

Två nya vattentäta2 Action Cam-kameror från Sony fångar överlägsna, stadigare bilder

• 4K Action Cam FDR-X1000VR och Full HD Action Cam HDR-AS200VR
  • Nyligen förbättrad och avancerad Steadyshot™för smidigare filmning utan skakningar3
  • Proffsfunktioner inklusive inspelning i 100Mbps hög bitrate (FDR-X1000VR) för att fånga scener med stora mängder information, manuell kontroll över AE shift och vitbalans
  • Förbättrad Full HD-bildkvalitet med full pixel-utläsning utan pixel binning
  • Hög bildhastighet inspelning påFull HD 120p och HD 240p för vacker slowmotion (FDR-X1000VR)
  • Tydligare stereoljud med Wind Noise Reduction
  • Highlight Movie Maker sammanställer automatiskt höjdpunkt för omedelbar delning

• I takt med att 4K-världen fortsätter att växa kan användaren nu fånga fantastiska filmer i 4K ur förstapersonsvinkel med nya FDR-X1000VR Action Cam från Sony. Fäst den på hjälmen – eller på något annat lämpligt ställe – och spela in levande, ultraskarpa filmer med fyra gånger högre upplösning än Full HD4. Oavsett om det är skärmflygning eller bergsklättring låter Sonys 4K Action Cam användaren återuppleva och dela äventyren med nervkittlande precision.

De rika, levande färgerna och klarheten i 4K ger också en ny dimension till landskap med en slående detaljrikedom i varje scen. FDR-X1000VR erbjuder möjligheten att filma i Full HD-video vid 120p och HD-video5 vid 240p, vilket gör att alla kan skapa filmiska slowmotion-effekter med gratisappen Action Cam Movie Creator.

För första gången med Action Cam, kan FDR-X1000VR spela in i 4K med hög bitrate på 30p 1006/60Mbps7 i XAVC S-formatet som är utvecklad för konsumentbruk baserad på XAVC 4K/HD-format anpassat för professionell användning. Det tar användaren närmare sann TV-kvalitet och fångar med fantastisk upplösning komplicerade rörelser vattenstrålar eller stora folkmassor.

De båda nya modellerna har en enorm 170°-synfält, med en ultra-vidvinkel ZEISS Tessar®-objektiv som ger ett panoramaperspektiv som fångar händelseförloppet runt användaren. Nyligen förbättrade och avancerade Steadyshot8 säkerställer att filmen är klar och stabil – även under vandringar och cykelturen. Tekniken är tre gånger mer effektivt än sina föregångare9 på att motverka effekterna av snabba vibrationer – perfekt för luftbilder med Action Cam fastsatt på en drönare.

Den nya funktionen Loop Recording på FDR-X1000VR och HDR-AS200VR ser till att användaren aldrig missar de oväntade ögonblicken. Liksom många proffskameror spelar Action Cam in kontinuerligt till minneskortets buffert. Tryck på inspelningsknappen när något oväntat händer – som en plötslig väg – och kameran har redan fångat början av scenen.

De spännande bilderna kompletteras av kristallklart ljud. Den högkvalitativa stereomikrofonen på båda kamerorna har nu nya Wind Noise Reduction. Skillnaden är tydlig vid exempelvis skateboardåkning eller cykling.

Skapa fantastiska filmer i stunden

Ingen vill pyssla med videoredigering när ett äventyr väntar runt hörnet. En nyhet i Highlight Movie Maker10 är att appen sållar de bästa scenerna och sätter ihop höjdpunkterna. Det går snabbt, sker automatiskt och det tar bara ett ögonblick att ladda upp resultat (MP4) till sajter som Facebook eller YouTube från en smartphone.

Gratisappen Action Cam Movie Creator visar även GPS-data så att användare kan se äventyrets rutt och sedan använda funktionen Merge Video för att enkelt sätta ihop de bästa videoklippen. Favoritmusik läggs sedan enkelt till videon11 för att skapa en video med personlig prägel. Den nya smartphone-appen Action Cam App12 för Android och iOS gör redigering lätt.

Utökat utbud av tillbehör

Med inbyggd Wi-Fi ansluter båda kamerorna enkelt till den nya RM-LVR2 Live-View Remote. Det vattentäta13 tillbehöret sätts på handleden och låter användaren kontrollera inspelningsvinklar, starta/stoppa inspelning, se den inspelad filmen14 och ta bort scener. Det är mindre krångel än att fumla med kameran när den sitter fast på hjälmen eller styret – även med handskar. RM-LVR2 möjliggör även trådlös styrning och övervakning av upp till fem anslutna kameror – inklusive andra Action Cams15 eller Sonys QX1 och QX30 Lens-style-kameror. Multi Camera Control kommer att finnas tillgänglig med PlayMemories Mobile App ver5.2 (släpps våren 2015).

Det utökade utbudet av tillbehör ger ännu fler sätt att ta sig an livets äventyr, stora som små. Hjälmtillbehöret VCT-HSM1 Helmet Side Mount justeras enkelt för perfekta inspelningsvinklar vid skidåkning eller cykling. VCT-BDM1 Board Mount följer tryggt och säkert, oavsett om användaren skärmflyger eller paddlar kajak. SPK-X116 är ett undervattenshus exklusivt för FDR-X1000VR som håller Action Cam vattentät på djup ner till 10m. AKA-DDX1 Dive Door (för FDR-X1000VR) låter Action Cam fokusera under vattnet på djup ner till 60 meter.

Cirkapriser och tillgänglighet

Nya Action Cam FDR-X1000VR och HDR-AS200VR från Sony finns att förbeställa nu på www.sony.se. FDR-X1000VR finns i Europa från april 2015 och HDR AS200VR finns i Europa från mars 2015.

HDR-AS200V 2 900 SEK
    FDR-X1000V 4 800 SEK

Högupplösta bilder:
    www.sonynordicimages.net

Sonys presscenter:

Tekniska specifikationer

FDR-X1000V HDR-AS200V
    Sensor 1/2.3 type back-illuminated Exmor R CMOS Sensor 1/2.3 type back-illuminated Exmor R CMOS Sensor
    Number of pixels (effective, still/video) Approx. 8.8 megapixels Approx. 8.8 megapixels
    Lens ZEISS Tessar® F2.8 ZEISS Tessar® F2.8
    Angle of View 170° (SteadyShot OFF); 120° (SteadyShot ON) 170° (SteadyShot OFF); 120° (SteadyShot ON)
    Processor BIONZ X BIONZ X
    Image Stabilisation Electronic SteadyShot17 Electronic SteadyShot
    Recording Mode(Approx. bitrate) MP4 PS: 1920 x 1080 60p/50p (28Mbps), HQ: 1920 x 1080 30p/25p (16Mbps), STD: 1280 x 720 30p/25p (6Mbps),

HS120 (HS100): 1280 x 720 120p/100p (28Mbps),

HS240 (HS200): 800 x 480 240p/200p (28Mbps)

HS120 (HS100): 1280 x 720 120p/100p (28Mbps),

HS240 (HS200): 800 x 480 240p/200p (28Mbps)

XAVC S 4K: 3840 x 2160 30p/25p/24p (100Mbps/60Mbps) HD: 1920 x 1080 120p/100p (100Mbps/60Mbps) HD: 1280 x 720 240p/200p (100Mbps/60Mbps)

HD: 1920 x 1080 60p/50p/30p/25p/24p (50Mbps)

Compatible Recording Media MP4 Micro SD/SDHC/SDXC Memory Card (Class 4 or higher), Memory Stick Micro™ (Mark 2) Micro SD/SDHC/SDXC Memory Card (Class 4 or higher), Memory Stick Micro™ (Mark 2)
    XAVC S 60Mbps/50Mbps: Micro SDXC Memory Card (Class 10) or higher 100Mbps: Micro SDXC UHS-I U3 or higher Micro SDXC Memory Card (Class 10) or higher
    Audio Stereo mic Stereo mic
    Wind Noise Reduction Wind Noise Reduction
    Terminals Multi / Micro USB Terminal18 Multi/Micro USB Terminal18
    Wi-Fi /NFC Yes / Yes (One-touch Remote) Yes / Yes (One-touch Remote)
    GPS Yes Yes
    Dimensions (WxHxD) (approx.) 24.4mm × 51.7mm × 88.9mm 24.2mm x 46.5mm x 81.5mm
    Weight (approx.) Main unit only 89g 68g
    Including battery 114g 93g
    Battery Type 1240mAh rechargeable lithium ion (NP-BX1) 1240mAh rechargeable lithium ion (NP-BX1)
    Continuous Recording Time (approx.) 19 4K 30p 50 min HQ 30p 115 min HQ 30p 115 min

* 3840 x 2160 pixlar
    2 Med vattentätt hölje
    3 4K-inspelning stöds ej
    4 1080p
    5 720p
    6 Kräver Micro SDXC UHS-I-minneskort klass 3 (U3)
    7 Kräver Micro SDXC-minneskortklass 10 (U10) eller högre
    8 4K-inspelning påFDR-X1000V stöds ej
    9 HDR-AZ1, HDR-AS100
    10 Kräver smartphone/surfplatta med PlayMemories Mobile Version 5.1
    11 Kräver version 4.1.00
    12 Släpps våren 2015
    13 3m/30mins. Är inte byggd för att sänkas djupare eller att motståsvåra klimat
    14 Utan ljud
    15 Multi Camera Control är inte tillgängligt på HDR-AS15. HDR-AS30 . Kamerans mjukvara ska vara Ver. 3.00 eller senare.
    16 Medföljer. Kan användas vid aktiviteter vid vattenbrynet men är inte lämplig för aktiviteter under vattnet
    17 4K-inspelning stöds ej
    18 Stöd för Micro USB-kompatibla enheter.
    19 Prestandan varierar beroende på inställningar, miljöns förhållanden och andra faktorer. Maximal batterikraft minskar med tiden och användning.

• Teknologi, allmänt

• actioncam
    • ces 2015
    • 4k

Genom att erbjuda en integrerad underhållningsupplevelse med sina elektronikprodukter, mobiltelefoner, musik, filmer, spel och Sony Entertainment Network har Sony en unik position på marknaden och är en ledande tillverkare av konsumentprodukter. Sony är kända för sina audiovisuella produkter för både konsument- och proffsmarknaden, såsom, tv:n BRAVIA™ LCD High Definition (HD), kompaktkameran Cyber-shot™, videokameran Handycam®, “α” (Alpha) DSLR-kameran, XperiaTM Tablet och mp3-spelaren Walkman®, och professionell utrustning för HD-inspelning.

För mer information om Sony Europe, besök http://www.sony-europe.com eller www.sony.net för Sony Corporation.

Sony, WALKMAN, Cyber-shot, Handycam, BRAVIA och Xperia är registrerade varumärken eller varumärken som tillhör Sony Corporation. Övriga varumärken eller registrerade varumärken tillhör respektive ägare.