GTV satsar på HD-teknik - Investering i framtiden

GTV, TV- och videoutbildningen i Gamleby folkhögskola har köpt in HD-teknik från Sony. Man vill arbeta med den nya tekniken som eleverna i dag möter ute i yrkeslivet. Cirka 90 procent av eleverna får jobb direkt efter utbildningen.

Utbildningen i TV- och videoproduktion i Gamleby har pågått sedan 80-talet och skolans elever har inte svårt att få jobb efter den tvååriga utbildningen. - Vi vill att eleverna ska vara så väl förberedda som möjligt och vi vill att de här ska arbeta med den utrustning som de möter ute i branschen, säger Göran Gustafsson, projektledare på utbildningen. I HD-utrustningen för 2,8 mkr ingår bland annat två XDCAM-HD-kameror och en EX från Sony. På sikt växlar man också över till studiokameror och annan utrustning i HD.

- Vi blev tre leverantörer om uppdraget och vi har levererat teknik till Gamleby i många år. Skolan har mycket goda erfarenheter av Sony som är marknadsledande och alltid haft ett gott renommé på kamerasidan, säger Rune Lyngstad på AA-Video Mediateknik AB i Linköping. Övergången från Beta- och Engkameror till HD sker alltså stegvis men redan det här årets examensarbeten producerades i HD. - Sonys XDCAM-HD passade oss bäst i det här läget, säger teknikansvarige Pelle Liljegren.

- De optiska discarna kostar inte mer än ett band och håller för att spela in 1000 gånger på. Och vi kan nu redigera bandlöst på hårddisk vilket vi inte gjort tidigare.

- Att gå över till högupplöst teknik ser vi som en framtidsinriktad investering där Sonys HD-format har det bästa pris/prestandaförhållandet för våra syften. Att vi nu också använder HD i utbildningen är bra för vår egen marknadsföring, säger Pelle Liljegren.

I satsningen ingår nytt redigeringssystem, nya HD-kameror, digital bildmixer, trådlösa mikrofoner och en dator där man kan spela in fyra kanaler samtidigt.

- Vår utbildning har ett gott namn i branschen och eleverna får jobb som producenter, fotografer eller som TOM och ljud på allt från TV-bolag som SVT och TV4 till produktionsbolag som Strix. Att nästan samtliga 32 elever, som går ut varje år, får jobb direkt efter utbildningen ser vi som ett mycket bra resultat, säger Göran Gustafsson.

GTV, TV- och videoproduktionsutbildningen i Gamleby, är en kvalificerad yrkesutbildning (80 poäng) och här får man de grundkunskaper som krävs för ett jobb som projektledare, produktionsledare, producent, bildproducent, produktions-assistent, fotograf, redigerare, researcher eller teknisk ledare. Studierna bedrivs på heltid under två år varav 28 veckor är praktik på TV- och produktionsbolag. På skolan produceras film och TV under realistiska förhållanden och skolans studior är utrustade med samma teknik som de väletablerade produktionsbolagen använder sig av.

GTV utsågs av Sveriges Film & Videoförbund till Sveriges Bästa Filmskola
på SFV-festivalen 2006.

------------

-Anders Francke, Sony Sverige, 08-585450 00, 070-824 98 72, anders.francke@eu.sony.com

Bildtext:

Från vänster: Catrin Hård, Sandra Aho, Max Dewoon, Per Liljegren

Foto: Benny Persson

Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffs­marknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom digital underhållning.

Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2007 uppgick till 55,83 miljarder euro (8 296 miljarder yen) , baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 148,6 yen på 1 euro. Koncernen har ca 163 000 medarbetare världen över.

I Europa nådde Sony en försäljning på 13,71 miljarder euro (2 038 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2007. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde under samma period en försäljning på 9,12 miljarder euro.

• hd-teknik
  • hd-tv