Intelligent säkerhetskamera med pan/tilt/zoom från Sony

SNC-RZ50P har funktioner för de mesta krävande övervakningssituationer. Sony lanserar SNC-RZ50P, en intelligent pan/tilt/zoom-kamera. Den bygger på prestanda och mångsidighet från bästsäljaren SNC-RZ30P. Nya SNC-RZ50P har ännu fler funktioner där man kan dra nytta av den intelligenta övervakningen på en rad olika områden. “SNC-RZ30P fortsätter att vara en försäljningssuccé med tiotusentals sålda enheter över hela världen”, säger Björn Admeus, produktchef på Sony Sverige. “Nya SNC-RZ50P är byggd med samma höga kvalitet och har extra intelligenta funktioner som säkerställer hög bildkvalitet och förbättringar i arbetsflödet för en rad olika användningsområden,” fortsätter han. Funktionerna i SNC-RZ30P har visat sig vara ovärderliga och den har använts I högklassiga installationer som i Portos fotbollsarena i Portugal. På arenan ville man ha extra pålitliga kameror som kan zooma in ett objekt i andra änden av arenan samtidigt som den måste vara så snabb att den kan panorera eller tilta till andra positioner när så krävs. SNC-RZ50P har ännu fler valmöjligheter och har ännu större intelligens anpassad för Sonys IPELA-utbud av IP-baserade produkter och lösningar inom nätverksvideoövervakning och videokonferens. Den övervakar med hög kvalitet i de mest krävande miljöer med ett panoreringsområde på 340 grader, tiltomfång på 115 grader och en kraftig optisk zoom som förstorar 26 gånger. SNC-RZ50P har kvar samma fördelar som SNC-RZ30P och lägger till nya intelligenta finesser inom övervakningen. Med Sonys Intelligent Object Detection kan kameran känna igen övergivna föremål och sända denna information till kontrollrummet. Med Intelligent Motion Detection kan kameran identifiera objekt som rör sig samtidigt som den bortser från störningar som regn, vajande träd och rinnande vatten. Tekniken analyserar rörelserna genom att jämföra de senaste 15 rutorna i filmen. Därmed minskar antalet falsklarm som finns i de konventionella övervakningssystemen där bilden bara jämförs medföregående bild. Genom att denna funktion finns i kameran i stället för i kontrollrummet används bandbredd och lagring så effektivt som möjligt. Genom tekniken Dynamic Frame Integration får man en mycket klar och tydlig bild vilket optimerar tillgången av bilder för både stationära och rörliga komponenter samtidigt. Dynamic Frame Integration förhindrar att objekten blir suddiga eller ojämna i kanterna. Funktionen drar nytta av progressive scan och högre känslighet. Med tre komprimeringsformat, JPEG, MPEG-4 och H.264, kan man välja det format som bäst passar nätverksmiljön och användarkraven. Dessa standardformat ger hög bildkvalitet även i slowmotion eller vid användning av låg bandbredd. Med Dual Encoding kan kameran generera både JPEG- och MPEG-4-bilder samtidigt vilket är idealiskt i situationer där man behöver övervaka JPEG-bilder med hög kvalitet lokalt och skicka MPEG-4-bilder med lägre upplösning till arkivet via Wide Area Network. Det finns också en funktion som förhindrar sabotage, tillgänglig vid kommande uppgradering av mjukvaran, vilket gör att man kan verifiera bildens ursprung och äkthet. Med tekniken för digital signatur, där man använder Public Key Infrastructure (PKI), kan man försäkra sig om att den bild man tittar på kommer från en bestämd kamera. Mer om SNC-RZ50P: • Sensor IN / larm UT: relän som startas från externa sensorer och sänder till andra nätverksenheter och tar emot nätverkssignaler för att sätta igång annan utrustning • Pre- och Post-Alarm bildlagring: lagrar för- och efterlarm-bilder på integrerat och löstagbart medium när larmet startat • Bildöverföring via FTP/SMTP: överför för-/efterlarm-bilder till en FTP-server för senare betraktande • Multicasting: streamar effektivt video och audio till ett stort antal användare • Trådlöst: stödjer IEEE802.11b med SNCA-CFW1 trådlöst LAN kort • Bi-Directional audio: extern mikrofon kan kopplas in. Högtalarutgång för att sända larm eller ett meddelande • Utgång för analog kompositvideo: idealiskt för att sända bilddata till en lokal inspelningsenhet eller monitor • Dag/Natt-funktion: ger klara bilder i miljöer med dåliga ljusförhållanden • Bildstabilisator: skärper skakiga bilder som orsakats av lågfrekventa vibrationer SNC-RZ50P lanseras i maj och kostar ca 17 100 kr exkl moms. -------------- Bild finns att hämta på www.newsonline.se/sony För ytterligare information, kontakta: Björn Admeus, Produktchef, Network Video Monitoring, Sony Sverige, 08-585 45 000, 0708-93 82 22, bjorn.admeus@sony.se Om Sony Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom konsumentprodukter. Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005 uppgick till 53,43 miljarder euro (7 160 miljarder yen).Koncernen har 151 400 medarbetare världen över. I Europa nådde Sony en försäljning på 12,03 miljarder euro (1 613 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 134 yen på 1 euro. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 8,87 miljarder euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005. Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com. – Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR lennart.thulin@norsholmen.se, 08-598 90 000, eller mobiltelefon 0705-106 106.

• Hemelektronik