MEDICA 2008 - Sony visar ny 32-tums LCD-monitor i full HD och en ny HD-kamera som är specialbyggd för medicinsk användning

I samband med den stora medicinmässan, Medica 2008, som öppnar i dag den 19 november i Tyskland, visar Sony upp sin senaste bildskärm LMD-3250MD, en 32-tums LCD-monitor som helt konstruerats för användning inom medicin. Med denna avancerade lcd panel får man Sonys beprövat höga bildkvalitet och avancerade färgbehandlingsteknik.

LMD-3250MD widescreenskärm med full HD-upplösning (1920 x 1080) har konstruerats för användning inom endoskopi, som kirurgireferens och för utbildning. Den nya skärmen kompletterar den tidigare toppmodellen LMD-2450MD och har större bildyta och en rad avancerade funktioner. Med den nya HD-skärmen kan man få väsentligt större bilder än tidigare. Med bild-i-bild läget får man också stora insticksbilder som visas samtidigt. Vid användning av två monitorer kan man också spegelvända bilden på en av monitorerna så att operationsteamet får en bild som stämmer överens med operationsbilden var man än är placerad.

Den nya monitorn har också 10-bit signalbehandling och Sonys ChromaTRUTM färgteknologi för att ge största möjliga noggrannhet vad gäller detaljer, ljusstyrka och färg.

NY HD-KAMERA

Sonys nya HD-kamera, PMW-10MD, består av två delar och är den första HD-kamera som Sony gjort speciellt för den medicinska marknaden.

PMW-10MD är först med full HD 1/2" CMOS sensorer istället för branschstandardens 1/3 CCD sensor. Denna 3-chip 1/2" Exmor Full HD CMOS sensor används i Sonys professionella TV-kameror och ger en mycket hög bildkvalitet, stort dynamiskt omfång och lågt brus.

Utöver den utökade bildkvalitén kan kamerans spela in i MPEG2 video och spela in stillbilder i JPEG. Bland övriga finesser märks bildreversering, blixtkontakt och ingång för fot switch.

SLUT

Lansering på marknaden: LMD-3250MD, januari 2009

PMW-10MD,
april 2009

Bilder finns att ladda ner från Newsdesk, via länk på www.sony.se/press

-Kennet Agnebo, 08-585450 87, 070-833 55 88, kennet.agnebo@sony.se

Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffs­marknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom digital underhållning.

Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2007 uppgick till 55,83 miljarder euro (8 296 miljarder yen) , baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 148,6 yen på 1 euro. Koncernen har ca 163 000 medarbetare världen över.

I Europa nådde Sony en försäljning på 13,71 miljarder euro (2 038 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2007. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde under samma period en försäljning på 9,12 miljarder euro.

• pmw-10md
  • hd-kamera