Pressbyrån och 7-Eleven väljer Sony

Sony i Sverige har ingått ett samarbetsavtal med Reitan Servicehandel Sverige AB om att Pressbyrån och 7-Eleven butikerna ska börja sälja Sonys konsumentbatterier i Pressbyrån och 7-Eleven.

Det nya avtalet innebär att Sonys batterier kan exponeras och säljas via ytterligare ca 500 butiker över hela Sverige.

Reitan Servicehandel Sverige består av 325 Pressbyråbutiker och ett sjuttiotal

7-Eleven. Antalet 7-Elevenbutiker ökar snabbt. Bland annat därför att de är i full färd med att göra om ett hundratal butiker, som tidigare hette Shell Select, till nya 7-Elevenbutiker. När den förändringen är klar kommer de att ha ytterligare närmare hundra nya 7-Elevenbutiker i Sverige. "För oss på Sony är det viktigt att erbjuda brett varuutbud baserat på ett starkt och tryggt varumärke som står för kvalitet och kontinuitet", säger Fredrik Fagerstedt nordisk marknadschef på Sony om det nya affärsavtalet.

Från och med den 1 januari 2009 kommer i första hand Sonys konsument-batterier samt ett mindre urval andra Sonyprodukter att finnas med i Pressbyråns och 7-Elevens butikssortiment.

-------------

Pressbyrån tillsammans med 7-Eleven utgör Reitan Servicehandel Sverige AB som skall vara Sveriges mest lönsamma och snabbast växande servicehandelshus. Pressbyrån ägs av det norska Reitangruppen AS, som med ca 20 000 medarbetare och ca 2 800 butiker i Norge, Sverige, Danmark, Slovakien och Lettland, har en total omsättning på ca 53 miljarder SEK.

För ytterligare information, kontakta:

Fredrik Fagerstedt, 08-585450 32, 0709-62 55 11, fredrik.fagerstedt@eu.sony.com

Om Sony:

Sony tillverkar produkter inom TV- audio-, video-, kommunikations- och informations­teknik för konsument- och proffs­marknaden över hela världen. Sony har med sina musik‑, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom digital underhållning.

Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2008 uppgick till 55,44 miljarder euro (8 871 miljarder yen), baserat på en genomsnittlig växelkurs under verksamhetsåret på 160 yen på 1 euro. Koncernen har ca 180 500 medarbetare världen över.

I Europa nådde Sony en försäljning på 12,73 miljarder euro (2 328 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2008. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde under samma period en försäljning på 9,55 miljarder euro.

Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com.

Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR

lennart.thulin@norsholmen.se, 08-585 45 000, eller mobiltelefon 0705-106106.

• pressbyrån
  • 7-eleven