Sony Cyber-shot T30: Ny slimmad digitalkamera i T-serien med både bildstabilisator och hög ljuskänslighet

Sonys nya Cyber-shot T30 har extra stor tretums LCD-skärm, 7,2 megapixels upplösning, Super SteadyShot optisk bildstabilisering, hög ljuskänslighet, 3x optisk zoom och extra lång batteridrifttid. Alltsammans paketerat i ett snyggt och slimmat kamerahus i aluminium. Cyber-shot T30 är utrustad med Sonys ”dubbla antiskakteknik” (som kom först på den nyligen lanserade T9-modellen), med både optisk bildstabilisering och hög ljuskänslighet. Jämfört med T9-modellens redan goda prestanda, har Cyber-shot T30 högre effektiv upplösning med 7,2 megapixel, högre ljuskänslighet (ISO1000), en ”Clear Photo LCD plus”-bildskärm på hela tre tum samt ett batteri som klarar ända upp till 420 bilder på en enda laddning. Allt detta ryms i ett snyggt, slimmat kamerahus i aluminium. Kameran är endast 19 mm tjock* och väger inte mer än 132 gram**. ”Dubbel antiskakteknik” och Zeiss-objektiv Den ”dubbla antiskaktekniken” innebär att risken för skakoskärpa minimeras vid mycket dåliga ljusförhållanden. Kombinationen av optisk bildstabilisering och hög ljuskänslighet gör att man då kan fotografera utan blixt och få betydligt mer naturliga bilder med bra skärpa. Även snabbrörliga motiv blir lättare att fotografera utan oskärpa. Sonys optiska bildstabilisator Super SteadyShot kompenserar automatiskt för skakoskärpa. Kameran mäter och utvärderar eventuella oönskade rörelser som kan ge oskärpa i bilden och justerar sedan de optiska linselementen för att kompensera för vibrationerna. Systemet är optimerat för att de rörelser som uppstår när man håller kameran på fri hand. Bildstabilisatorn fungerar även när man spelar in videoklipp i filmläge med MPEG VX Fine. För att ytterligare minska risken för skakoskärpa finns en tvåsekunders fördröjning, som kan eliminera oskärpa på grund av att kameran rör sig när man trycker på slutarknappen. Risken för oskärpa minskas också betydligt genom att kameran har en hög ljuskänslighet. Den gör det möjligt att få även snabbrörliga motiv skarpa på bild, något som inte är möjligt med enbart bildstabilisator. Normalt innebär högre ljuskänslighet också ett ökat bildbrus, men Sonys ”Clear RAW NR”-funktion förbättrar signal/ brus-förhållandet rejält. Clear RAW NR-tekniken innebär att både färg- och luminansbruset minskar, vilket gör det möjligt att fotografera med en ljuskänslighet ända upp till ISO 1000. Funktionen är speciellt användbar i dåliga ljusförhållanden. Trots att kameran är så tunn är bildkvaliteten mycket hög. Cyber-shot T30 har ett Carl Zeiss Vario-Tessar-objektiv med 3x optisk zoom och ett ”folded path”-system för linserna och prisman, vilket gör att det inte sticker ut utanför det tunna kamerahuset när man zoomar. För den som vill zooma in ett motiv ännu mer finns även en digital-zoom på 6x samt ett VGA Smart Zoom-läge med 13x zoom. Kameran har också ett makroläge, som gör det möjligt att fotografera så nära som en cm, och sedan förstora resultatet 4,2 gånger på kamerans LCD-skärm. Sonys Clear Photo LCD plus-teknik ger en betydligt bättre upplösning och ljusstyrka på den tre tum stora LCD-skärmen. Förbättringarna av bildskärmes färgomgång ger en betydligt bättre färgåtergivning. LCD-skärmen har också ett antireflexskikt som ger dels förbättrad bildvisning generellt och dels tar bort mycket av de reflexer som annars ger en sämre kontrast, speciellt utomhus i solljus. För en snabb och levande visning av det bilder som tagits har Cyber-shot T30 en ”Slide Show plus Movie”-funktion, som startas med en knapptryckning. Funktionen spelar då upp ett bildspel med bakgrundsmusik. Det finns fyra förinstallerade bakgrundsmelodier i kameran, men man kan även lägga till egen musik från MP3 eller CD med hjälp av den medföljande Picture Package-programvaran. Det går även att låta bilderna i bildspelet tonas i varandra eller att zooma in och ut i bilderna för en än mer dynamisk bildshow. Det är bara att slå över till ”Slide Show plus Movie”-läget och låta kameran göra resten. (Det finns också ett normalläge för att visa bilderna utan bakgrundsmusik.) Ljusstyrkan på bildskärmen kan snabbt och enkelt justeras separat, utan att behöva gå vägen över kameramenyerna. Förutom på bildskärmen, kan bilderna också visas direkt på en tv. Med kamerans 16:9-läge går det att ta bilder i bredbildsformat, för visning på en bredbilds-tv. Cyber-shot T30 har ett inbyggt minne på 58 MB som minskar risken att missa bra bilder om utrymmet på minneskortet tar slut eller om minneskortet ligger kvar hemma. Den har även stöd för Pictbridge, för direktutskrifter till kompatibla skrivare. Den medföljande programvaran Cyber-shot Viewer gör det enkelt att flytta bilder till en pc, titta på och dela med sig av bilder med en unik kalenderfunktion samt även göra enklare redigeringar som storleksändringar och beskärningar. En ny funktionsguide på LCD-skärmen vägleder nybörjare och underlättar valet av inställningar för blixt, makro och självutlösare etc. Guiden visar också hur stor bild man kan skriva ut och hur många bilder som kan lagras, när en viss bildstorlek ställs in. Menyerna är på svenska och kan även ställas in på 14 andra språk. Det finns flera olika tillbehör till Cyber-shot T30, som t ex en svart läderväska i hög kvalitet, extra InfoLITHIUM-batteri och ett undervattenshus. Cyber-shot T30 finns i både silverfärgad borstad aluminium och högblankt blåsvart. * 18,9 mm på smalaste stället, 23,3 mm inkl utskjutande delar ** 169 gram med batteri och handlovsrem SLUT Pris: Ca 5 200 kronor (inkl moms) Lansering på marknaden: Maj 2006 För ev presslån av kameror kontakta Sussie Bierbum, sussie.bierbum@sony.se För ytterligare information, kontakta: Anders Tegnér, 08-585 450 15, 070-816 68 29, anders.tegner@sony.se Om Sony Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom konsumentprodukter. Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005 uppgick till 53,43 miljarder euro (7 160 miljarder yen).Koncernen har 151 400 medarbetare världen över. I Europa nådde Sony en försäljning på 12,03 miljarder euro (1 613 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 134 yen på 1 euro. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 8,87 miljarder euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005. Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com. – Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR lennart.thulin@norsholmen.se, 08-585 45 000, eller mobiltelefon 0705-106 106.

• Massmedia