Sony Cycle Energy Blue: Ny generation laddbara batterier passar överallt

Sony lanserar en helt ny generation laddbara batterier som är miljövänligare än dagens batterier. De är färdigladdade vid köpet och kan alltså användas direkt. Dessutom tål de att laddas om tusen gånger utan reducerad effekt. De fungerar i allt från strömsnåla fjärrkontroller och klockor till batterislukande leksaker och är därmed ett seriöst och miljövänligt alternativ till alkaliska engångsbatterier.

Sonys Cycle Energy Blue-batterier representerar definitivt ett genombrott när det gäller laddningsbara och miljövänligare batterier. Hittills har laddbara batterier relativt snabbt tappat effekt och varit olämpliga att använda i lågkonsumerande produkter som ex fjärrkontroller, klockor, trådlösa tangentbord och datormöss. Cycle Energy Blue-batterierna klarar att hålla laddningseffekten mycket bättre och är dessutom klara att använda direkt vid köpet, precis som vanliga engångs­batterier. Cycle Energy Blue kan alltså utan problem ersätta alkaliska batterier och med den stora skillnaden att de kan laddas om och om igen, minst 1000 gånger.

De nya laddningsbara batterierna finns i vanliga AA- och AAA-storlekar och det finns även adaptrar för de större C- och D-storlekarna. Det betyder att de nya batterierna kan användas i alla typer av batteridrivna produkter.

Laddaren klarar samtidig laddning av AA- och AAA-batterier. Den har spännings­kontroll för säker laddning samt en automatisk timer för att förhindra oavsiktlig överladdning. Laddaren väger bara 100 g och fungerar med 100 - 240 volt för att kunna användas världen över.

- Det känns väldigt bra att kunna introducera en verkligt bra ny ekoprodukt som Cycle Energy Blue, säger Roger Sundqvist som är produktchef på Sony i Norden. Vi måse lära oss att sluta köpa dyra, miljöförstörande engångsbatterier och istället spara både pengar och miljö istället. När man laddat ett Cycle Energy Blue-batteri tusen gånger har man inte bara undvikit att köpa tusen engångs­batterier, utan också förskonat miljön från dem.

- Vi vågar påstå att Cycle Energy Blue fungerar precis som ett vanligt engångs­batteri - fast tusen gånger bättre.

För att markera miljöaspekten ordentligt kommer det i butikerna under introduk­tionsfasen att finnas en specialförpackning som innehåller batterier med laddare samt en påse med frön till en vacker krukväxt.

Slut

Pris, Cycle Energy Blue inkl laddare: Från ca 150 kronor (inkl moms)

För ytterligare information, kontakta:

Roger Sundqvist, 0705-85 33 32, roger.sundqvist@eu.sony.com

Länk till Sonys europeiska bildbank: http://presscentre.sony.eu/imagelibrary/

Om Sony:

Sony tillverkar produkter inom TV- audio-, video-, kommunikations- och informations­teknik för konsument- och proffs­marknaden över hela världen. Sony har med sina musik‑, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom digital underhållning.

Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2008 uppgick till 55,44 miljarder euro (8 871 miljarder yen), baserat på en genomsnittlig växelkurs under verksamhetsåret på 160 yen på 1 euro. Koncernen har ca 180 500 medarbetare världen över.

I Europa nådde Sony en försäljning på 12,73 miljarder euro (2 328 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2008. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde under samma period en försäljning på 9,55 miljarder euro.

• batteri
  • laddbar