Sony RDR-HX och HXD: Nya DVD-spelare för inspelning på hårddisk har plats för tusentals timmar tv

Sony släpper en hel serie nya inspelningsbara, hårddiskbaserade DVD-spelare. Ännu bättre lagringskapacitet jämfört med tidigare modeller med upp till 500 GB på toppmodellerna, bättre bildkvalitet med 1080p-uppskalning samt direktingång för DVD- och hårddiskbaserade videokameror hör till nyheterna.

Inspelningskapaciteten på de nya inspelningsbara, hårddiskbaserade DVD-spelarna är betydligt högre än hos föregångarna. Det betyder bland annat att det utöver alla tv-program, filmer med mera också finns mycket plats för musik från CD-skivor, MP3-filer, hemmavideor och digitalbilder.

De nya DVD-spelarna är uppdelade på två serier: RDR-HX och RDR-HXD, för att passa olika behov och önskemål. Skillnaden är att HX-modellerna bara har analog tv-mottagare (t ex för användning endast i ett kabel-tv-nät), medan HXD-modellerna också har en inbyggd DVB-T-tuner för marksänd digital-TV (Boxer).

Flaggskeppet heter RDR-HXD1095. Den är försedd med hårddisk på hela 500 GB. Det motsvarar över 1400 timmar inspelade tv-program, beroende på vilken inspelningskvalitet man föredrar.

En annan av nyheterna är en direkt anslutning för DVD- och hårddiskbaserade videokameror, vilket innebär att man snabbt och enkelt kan föra över sina hemmainspelningar digitalt direkt från kameran. Vid överföringar via USB-anslutningen blir det heller inga kvalitetsförluster. Det går också att välja om man vill kopiera över allt material från kamerans hårddisk eller bara det som har tillkommit sedan den senaste överföringen till DVD-spelaren.

X-Pict Story är en funktion som gör att det går att skapa sina egna bild¬visningar. Med hjälp av fjärrkontrollen är det enkelt att sätta ihop ett bildspel av inspelat material på hårddisken. Resultatet kan visas direkt på tv-skärmen eller brännas på en DVD-skiva. Inspelad musik på hårddisken kan på juke¬boxmanér också spelas upp direkt via tv-skärmen. En hög bitrate gör att det uppspelade materialet håller hög bildkvalitet, samtidigt som störande bildbrus reduceras och återgivningen av filmbilder förbättras.

Med BRAVIA Sync kan alla funktioner på både tv och hårddiskspelare styras med tv:ns fjärrkontroll. Då räcker det men en knapptryckning för att t. ex. slå på tv:n och starta uppspelning. På motsvarande sätt kan alla anslutna apparater stängas av med endast ett knapptryck.

För tabell Sony DVD-spelare med inspelningsbar hårddisk: Nyckelfakta, se bifogad fil.

Konsumentpriser: Lansering:
RDR-HX680 Ca 3500 kronor (inkl moms) Juni 2008
RDR-HX780 Ca 3700 kronor (inkl moms) Juni 2008
RDR-HXD795 Ca 4000 kronor (inkl moms) Juli 2008
RDR-HXD895 Ca 4200 kronor (inkl moms) Juli 2008
RDR-HXD995 Ca 5000 kronor (inkl moms) Juli 2008
RDR-HXD1095 Ca 7000 kronor (inkl moms) Juli 2008

Per-Martin Öhman, 08-585 450 48, 0705-13 05 14, permartin.ohman@eu.sony.com

Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffs¬marknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom digital underhållning.
Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2007 uppgick till 55,83 miljarder euro (8 296 miljarder yen) , baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 148,6 yen på 1 euro. Koncernen har ca 163 000 medarbetare världen över.
I Europa nådde Sony en försäljning på 13,71 miljarder euro (2 038 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2007. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde under samma period en försäljning på 9,12 miljarder euro.

lennart.thulin@norsholmen.se, 08-585 45 000, eller mobiltelefon 0705-106 106.

För Miljöinformation 3P, se bifogad fil.

• Sony RDR-HX680
  • Sony RDR-HX780