Sony VAIO AR11B Komplett bärbar dator med ”extra allt”

Den nya konsumentdatorn Sony VAIO AR spelar helt i en egen division med sin stora X-black-skärm på 17 tum, snabb Intel Core Duo-processor, kraftfulla grafik och en diskret integrerade videokamera i skärmen. Det är en fullfjädrad bärbar dator som också är en riktig nöjesmaskin, med Windows Media Center Edition 2005. Den passar utmärkt att se film på eller spela spel, redigera bilder och naturligtvis för att lyssna på musik med. Den stora bildskärmen på nya VAIO AR klarar äkta 16:9 bredbild, så att filmerna visas som det är tänkt och inte i brevlådeformat. Upplösningen är på 1440 x 900 pixlar (WXGA), vilket ger en bildytan som är 1,6 gånger större än på en vanlig XGA-skärm. Sonys X-black-teknik ökar dessutom bildupplevelsen avsevärt, med bättre kontrastverkan, mer ljus och klarare färger. Datorn har även i övrigt imponerande prestanda: Intel Core Duo T2300-processor och ett snabbt SDRAM-minne på 1 GB som standard. Grafiken får kraft via NVIDIA® GeForce® Go 7400 uppbackad av ett turboladdat cacheminne på 256 MB ger flyt även i avancerad 3D-grafik. En snabb (5400 rpm) SATA-hårddisk på 100 GB ser till att informationen går på högvarv hela tiden. AR-serien är utrustad med MOTION EYE digital videokamera som är diskret integrerad i datorns hölje/skal. Därmed är AR-serien helt klar för både existerande och nya videoapplikationer på webben. Videokameran kompletteras dessutom med förinstallerad Skype 2.0-programvara för telefoni över internet (VoIP). VAIOs AR-seriens design är ett klassiskt exempel på form och funktion när den är som bäst. Till och med handledsstödet är konstruerat så att det inte ger några störande reflexer när man t ex tittar på film t ex, och fläkten är i det närmaste ljudlös. Pausprogrammet VAIO Information Flow i fem olika varianter kan köras när datorn inte används. Här finns bland annat en RSS-funktion med fördefinierade nyheter och händelser samt naturligtvis musik, som antingen kan komma från hårddisken eller en cd-skiva. Till alla VAIO-datorer levereras en rad utvalda programvaror som standard. De omfattar bland annat ”Adobe Software Inside”-paketet, med de senaste versionerna av Photoshop Elements, Premiere Elements och Acrobat Elements. Microsoft Works 8.0 medföljer också som standard. SLUT Ca pris VAIO VGN-AR11B Ca 17 000 kronor (inkl moms) Lansering på marknaden: Juni 2006. För ytterligare information, kontakta: Yvette van Raaij, 08-585 450 29, 0708- 987 958, yvette.van.raaij@sony.se Om Sony Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom konsumentprodukter. Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005 uppgick till 53,43 miljarder euro (7 160 miljarder yen).Koncernen har 151 400 medarbetare världen över. I Europa nådde Sony en försäljning på 12,03 miljarder euro (1 613 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 134 yen på 1 euro. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 8,87 miljarder euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005. Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com. – Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR lennart.thulin@norsholmen.se, 08-585 45 000, eller mobiltelefon 0705-106 106.