Sony VPL-EX3: Ny standardprojektor med hög ljusstyrka och XGA-upplösning

Sony lanserar nu VPL-EX3, som är det senaste tillskottet till familjen med frontprojektorer för kontor och klassrum. Med XGA-upplösning (1024 x 768 pixlar), användarvänlig design och flera anslutningsmöjligheter är den en bra lösning för många olika tillämpningar. VPL-EX3 bygger på samma chassi som SVGA-projektorn VPL-ES3, som lanserades tidigare under året. Den har ett kompakt yttre och är lätt att ställa in, vilket gör att den kan användas både som flyttbar projektor och för fast installation i t ex taket. En ljusstyrka på hela 2 000 ANSI lumen innebär att varken dagsljus eller annan belysning behöver skärmas av för att man ska kunna se bilden ordentligt. Det finns även ett 1 500 ANSI lumen-läge, som kan användas t ex i mörkare visningsrum. Projektorn bygger på Sonys 3LCD-teknik, som ger ljusa och naturliga bilder vilsamma för ögonen. Den har också sex förinställda bildlägen för olika användningsområden. VPL-EX3 kan hantera en mängd olika bildkällor, såväl från datorer med en upplösning upp till SXGA+ (1400 x 1050 pixlar) som högupplösta HD-videosignaler. Två VGA-ingångar (15-pin D-sub), kompositvideo- och S-Video-anslutningar, liksom audio- och bildskärmsutgångar samt en seriell RS-232C-port gör att projektorn kan användas för de allra flesta tillämpningar och även integreras i AV-system. Fläkten är tystgående och fläktutblåset är riktat framåt, för att minimera störningarna för alla i rummet. Tack vare objektivets korta brännvidd kan projektorn placeras nära projektionsduken och ge en bra bild även i små rum, alternativt projicera bilder upp till 300 tum (7,6 meter) diagonalt. Bilden kan visas både i vanligt 4:3-format för t ex pc-projektion och i bredbildformat 16:9 för filmer eller spel. – VPL-EX3 är en fantastisk produkt som passar inom såväl undervisning och på kontor som i en mängd andra tillämpningar. Det överkomliga priset gör projektorn till ett attraktivt alternativ för många användare, säger Fredrik Ånäs som är produktchef på Sony. Projektorn har flera säkerhetsfunktioner, såsom lösenordsskydd och låsning av kontrollpanelen, för att förhindra att obehöriga tar över kontrollen. Den har också ett Kensington-fäste, som gör att den kan låsas fast vid t ex ett bord. Ett stöldsäkert takfäste finns också som tillbehör. Sony lanserade ett helt nytt supportpaket till VPL-ES3-modellen. Samma paket gäller nu för alla Sonys kontorsprojektorer. Vid ett eventuellt fel kan användaren få projektorn utbytt utan kostnad nästa dag mot en rekonditionerad projektor med samma specifikationer, som alternativ till en reparation. Helpdesk via telefon och tre års hämtgaranti i hela EU samt Norge och Schweiz ingår också. Specifikationer Panel: 0,63 tum p-Si LCD x 3 Upplösning: XGA (1024 x 768) Ljusstyrka: 2000 ANSI lumen (”high”-läge) 1500 ANSI lumen (standardläge) Kontrast: 300:1 Vikt: 2,9 kg Mått (b x h x d): 308×98×252 mm Ljudnivå: 36/29 dB Standard zoom: 1,2x/Manuell Vert. Keystone-korringering: +/-15° Lamptyp: 165/125 W Livslängd lampa: Ca 2000/3000 timmar* Tid mellan filterrengöring: 500 timmar Högtalare: 1 W mono Projektionsavstånd: 2,3 – 2,8 meter vid 80 tums bildstorlek Bildstorlek: 40 – 300 tum Ingångar: RGB/komponent ×2 (15-pin D-sub) S-Video (Mini DIN 4-pin) Kompositvideo (RCA) Audio ×2 (Stereo minijack) Utgångar: Monitor (15 pin D-sub) Variabel audio Kontroll: RS232C (9-pin D-sub) IR-mottagare: Fram och bak Finesser: Kensingtonlås, låsning av kontrollpanelen, 6 bildlägen, takmontage *Rekommenderad drifttid innan lampbyte för att säkerställa optimal bildkvalitet. SLUT Pris, VPL-EX3: Ca 8 800 SEK exkl moms Ca 11 000 SEK inkl moms Lansering på marknaden: Maj 2006 För ytterligare information, kontakta: Fredrik Ånäs, 08-585 450 78, 0708-89 07 78, fredrik.anas@sony.se Om Sony Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom konsumentprodukter. Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005 uppgick till 53,43 miljarder euro (7 160 miljarder yen).Koncernen har 151 400 medarbetare världen över. I Europa nådde Sony en försäljning på 12,03 miljarder euro (1 613 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 134 yen på 1 euro. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 8,87 miljarder euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2005. Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com. – Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR lennart.thulin@norsholmen.se, 08-585 45 000, eller mobiltelefon 0705-106 106.

• Hemelektronik