Kaah släpper albumet "Matcha din look" idag

Kaah släpper albumet "Matcha din look" idag

Det har gått mer än sex år sedan Kaah släppte nytt material men idag släpper han sin femte fullängdare "Matcha din look", som direkt gått in på plats #1 på iTunes. På den nya skivan återgår Kaah till ett mer analogt sound och inspirationen hämtas från Prince, Michael Jackson & Sly Stone.

I februari släpptes det första smakprovet från albumet, singeln "Vill bara leka mer" och utsågs direkt till "Veckans bästa add" av Musikguiden i P3 och SVT:s PSL skrev "redan med första singeln från den oerhört efterlängtade kommande skivan visar han det svenska popgardet var hitskåpet ska stå". Innan sommaren släpptes låten “Bästa som jag sett” som också fått ett varmt mottagande.

Matcha din look” släpps idag 7 augusti och finns tillgängligt digitalt via:
Spotify
iTunes
WiMP

och fysiskt via:
CDON
Ginza
Bengans

Kaah spelar live ikväll på Mosebacketerrassen och imorgon på Stay Out West, mer info här: http://bit.ly/14xTGpg

"Ett förträffligt album", Expressen

"Kaahs röst låter bättre än någonsin", Svenska Dagbladet

"”Matcha din look” är rent musikaliskt en glödande och renodlad kärleksförklaring till analog soul, funk och r’n’b", Aftonbladet

"Sveriges soulfunkmaestro är tillbaka, och det med bravur", GAFFA

"Det är en pralin fylld av falsetter, blås, körer och oblyga 90-talsblinkningar. Och det är löjligt snyggt", TT Spektra

Kaah påbörjade utforskandet av soulpop på svenska redan med debutalbumet "Kaahlender" (1998) och fick med uppföljaren "Soulrebell" (2000) hits med låtarna "Kaahlla mej" och "(Det finns ingen) kärlek kvar". Året efter kom det stora genombrottet med succésingeln "Dom tittar när jag dansar" och därefter följde skivorna "Beats, melodier & baby Kaah" och "Jideblasko International" med hitsingeln "Innan du går". 2006 medverkade han i det engelskspråkiga projektet SLS och två år senare kunde vi höra hans "Som en blomma" i UR-serien "Osynliga sår". Därefter tog den svenska soullegenden en paus från musiken.