Årets Polarpris 2012 tilldelas Paul Simon och Yo-Yo Ma

Årets Polarpris 2012 tilldelas Paul Simon och Yo-Yo Ma

Paul Simon är en av vår tids allra största låtskrivare och har under 50 år skrivit sånger som influerat och inspirerat mängder av musiker, både som soloartist och med Simon & Garfunkel. Paul Simon har alltid varit lyhörd för musik från icke västerländska kulturer och har i sin musik blandat västerländska melodier med afrikanska och sydamerikanska rytmer. Den 6 juni släpper Legacy Recordings en 25-årsjubileumsbox på Paul Simons hyllade album ”Graceland” och den 22 juli  besöker han Globen i Stockholm för en konsert.

Paul Simon är även aktuell med dokumentärfilmen ”Under African Skies”, som skildrar hans resa till Sydafrika och inspelningen av albumet ”Graceland”.

Det musikaliska underbarnet och cellisten Yo-Yo Ma har genom åren hyllats för sina tolkningar av Bach och Beethoven men inte enbart stannat i det klassiska facket. Mångfaceterade Yo-Yo Ma har genom åren tänjt på de kulturella och musikaliska gränserna och tolkat olika genrer som bluegrass, tango och traditionell kinesisk musik. Yo-Yo Mas musik har hörts i filmer som exempelvis Crouching Tiger, Hidden Dragon. Sony Classical kommer under året att återge hela Yo-Yo Mas katalog i re-mastrade utgåvor.

Polarprisets prismotivering för Yo-Yo Ma:
Polarpriset 2012 tilldelas Yo-Yo Ma, vår tids ledande cellist. Yo-Yo Ma har, med sin virtuositet och sitt stora hjärta, vigt sitt liv åt musikaliska resor över hela världen. Med sin cello och sin nyfikenhet i bagaget har han färdats längs Sidenvägen och korsat såväl kulturella som musikaliska gränser. Yo-Yo Ma förenar människor över hela världen och visar oss att musik är kommunikation, passion och utbyte av erfarenheter.

Polarprisets prismotivering för Paul Simon:
Polarpriset 2012 tilldelas Paul Simon. Ingen annan har gjort sig mer förtjänt av epitetet ”world class songwriter”. Under fem decennier har Paul Simon byggt broar över inte bara ”troubled waters” utan över hela oceaner genom att musikaliskt förena olika kontinenter. Med fulländat pophantverk, ständigt nyskapande arrangemang och texter som fångar sin tid, har Paul Simon byggt ett bibliotek av sånger som kommer att vara öppet för all framtid.