Albin Lee Meldau släpper “When You’re Here” - en romantisk ballad om ånger, åtrå och förlust

Albin Lee Meldau har snabbt blivit en av våra mest älskade artister och har hyllats för sin röst och sitt unika uttryck. Han har varvat svenska med engelska, sett hur publiken har vuxit sig allt större, åkt på utsålda turnéer och skämt bort oss med ett pärlband av fantastiska låtar. Nu släpper han “When You’re Here”, som är det första smakprovet från hans kommande engelska album.

Den nya singeln berättar om kärlekens klassiska teman tillsammans med en tidlös melodi, vacker instrumentering och Albins exceptionella röst. Han har skrivit den tillsammans med sin gode vän Eg White (Adele, Florence + The Machine), som också står för produktionen tillsammans med Nick Lobel (Harry Styles, Sam Smith).

“Det är en sorgsen ballad om ånger, åtrå och förlust. Om hur bra allt känns när du är här och hur jobbigt det är när du inte är det.” säger Albin.

LYSSNA HÄR

Idag släpps också den vackra videon till “When You’re Here”, se den HÄR

“When You’re Here” är det första engelska släppet sedan förra årets “Forget About Us” som blev en hit i Sverige och även gick in högt på radiolistorna i länder som Storbritannien och Nederländerna. Den nya musiken följer också i spåren av den enorma succén med Albins så älskade låt “Josefin” som, närmare två år efter att den släpptes, har uppnått 4 x Platina, just nu ligger topp 10 i Norge, har blivit ett online-fenomen och återigen gått in på Svensktoppen. I mars anslöt han sig också till den lilla, exklusiva skara svenska artister som har sålt ut en av landets mest ikoniska arenor; Avicii Arena, då han gjorde en stor konsert tillsammans med Gränslandet SYMFONIORKESTER och flera musikaliska vänner.

Albin Lee Meldaus debutlåt “Lou Lou” från 2016 ledde till internationell uppmärksamhet som tog honom till SXSW och en hyllad Tiny Desk-session för NPR Music men det var 2018 som han gick från att vara en omtalad debutant till att få sitt stora genombrott genom sin medverkan i Så mycket bättre. Där hyllades han för sina tolkningar, sin röst och sitt unika uttryck. Samma år släpptes också hans debutalbum 'About You' som fortsatte ge honom både svensk och internationell uppmärksamhet. När Albin återvände till Så mycket bättre i höstas var han inte längre den otippade debutanten, istället klev han in i TV-rutan som en av Sveriges största artister. Han är Grammisnominerad, har mottagit priset Music Moves Europe Talent Awards (MMETA - tidigare European Border Breaker Prize, som bl a Adele och Lykke Li också har fått), har fått Platina-utmärkelser, har uppnått miljontals streams och haft flera topp 10-hits i Skandinavien, spelats på radio över hela Europa och delat scen med artister som Leon Bridges och Jessie Ware.

YOUTUBE | SPOTIFY | FACEBOOK | INSTAGRAM | TWITTER | HEMSIDA

Johanna Boström Stone