Backyard Babies tillbaka med ”Th1rt3en or Nothing”

Backyard Babies tillbaka med ”Th1rt3en or Nothing”

De är tillbaka!
Peder Carlsson, Johan Blomquist, Dregen och Nicke Borg drog igång Backyard Babies 1989 när de fortfarande gick i plugget och har sedan dess varit en orubbad line-up. Efter sitt första längre break är det nu dags att ge järnet igen.

Efter att själva gett ut EP:n "Something To Swallow" 1991 fick bandet äntligen ett välförtjänt skivkontrakt. De tog då, som bekant, sitt pick och pack och flyttade från den svenska småstaden Nässjö till storstaden Stockholm. Detta blev starten på den resa som skulle komma att sätta bandet på rock'n'rollens världskarta. Debutalbumet "Diesel & Power" släpptes 1994 och Backyard Babies blev allt mer uppmärksammade.

Det stora genombrottet kom dock fyra år senare med den numera klassiska guldsäljande plattan "Total 13" som belönades med en Grammis. En världsomfattande succé var ett faktum och ett hektiskt turnerande från Tokyo till LA tog fart.

2001 släpptes uppföljaren "Making Enemies is Good" och bandet tog då ytterligare ett steg uppåt när albumet hamnade på första plats på svenska topplistan och kammade hem ännu en Grammis. Backyard Babies framgångar utanför Sverige resulterade då bland annat i en jätteturné med AC/DC.

Efter 20 år som band och konstant turnerande beslutade bandet sig 2010 för att ta en paus på obestämd tid. Detta efter att ha turnerat nonstop sedan 1998 och under tiden hunnit bli stilbildande för en hel generation nya rockband. Backyard Babies räknas av många som Sveriges enda riktiga rockstjärnor, något de praktiserat till det yttersta.

År 2015 är Backyard Babies återigen aktuella, mer taggade än någonsin. Bandet har under våren spelat in sitt kommande album tillsammans med producenten Jacob Hellner och idag, den 27 maj, släpps första smakprovet därifrån; ”Th1rt3en or Nothing”.

Inför nya singelsläppet hälsar de;

- Vi hoppas att publiken känner samma entusiasm som oss, att plocka upp där vi slutade 2010. Vi kämpar alla mot ett monster. Rock'n'rollen är inte död. Men den behöver support.
Backyard Babies är tillbaka, efter ett 5 års uppehåll är bandet tillbaka i matchen mot monstret.

- Vi är övertygade om att lyssnaren kommer att förstå att vår timeout är en win-win både för oss som band och för våra fans. Vi har utvecklats individuellt som musiker och låtsnickrare och skrivit våra bästa låtar fram till dagens datum. Samtidigt har vi under pausen för första gången kunnat se tillbaka retroaktivt i vår backkatalog och förstått vad publiken och vi själva tycker är så jävla bra med Backyard Babies. Så: En blandning av utveckling i form av låtskrivande och att hitta tillbaka till bandets kärna och energi. Det är svårt att lira explosiv rock'n'roll när man är mätt. Det är vi inte längre.

Backyard Babies är tillbaka - var redo!

Följ Backyard Babies