​Bruce Springsteens “The Ties That Bind: The River Collection” släpps den 4 december

Den 4 december släpper Columbia Records Bruce Springsteens “The Ties That Bind: The River Collection”, en omfattande tillbakablick till The River-eran – 52 låtar på fyra CDs med en mängd outgivna skatter samt fyra timmar tidigare outgivet filmat material samlade i 3 DVDs.

Boxen består av: original/dubbelalbumet The River; första officiella singelalbumsläppet av The River; en CD med 1979- och 1980-års studiotagningar; en dubbel-DVD med tidigare outgivet, nyklippt flerkamerafilmat material från Springsteens omtalade spelning i Tempe, Arizona (1980); filmat material från turnérepetitioner; den nya dokumentären ”The Ties That Bind” om The River och sist men inte minst en bok innehållandes 200 foton samt en essä skriven av amerikanske författaren och journalisten Mikal Gilmore.

The River släpptes den 17 oktober 1980 och är Springsteens femte album. Dubbelalbumet nådde amerikanska Billboardlistans förstaplats. ”The River: Single Album” är 10-spårsplattan som Springsteen spelade in 1979 som en uppföljare till 1978-års "Darkness On The Edge Of Town" men som aldrig släpptes: “The songs lacked the kind of unity and conceptual intensity I liked my music to have. So we went back in the studio,” säger Springsteen i boken “Songs”.

Sju av tio titlar på The River singelalbum kom tillslut med på The River (original/dubbelalbumet) med en del alternativa låttexter och arrangemang, med inspelningar som “Cindy" och en rockabilly version av "You Can Look (But You Better Not Touch)". Nu släpps singelabumet The River för första gången.

Den fjärde CDn i boxen är “The River: Outtakes” som spänner över hela 1979- och 1980-års The River-sessions och skildrar djupet och variationen av Springsteens verk under denna tidsperiod. Elva av låtarna har aldrig förr släppts och är till stor del helt okända t.o.m. bland fansen som länge behandlat Springsteens outgivna material som gömda skatter.

De elva låtarna (”Record One”) är mixade av Bob Clearmountain och mastrade av Bob Ludwig. Ytterligare elva inspelningar (“Record Two”) från “Tracks”-boxen och “Essential”-boxen har plockats för att samla samtliga rariteter.

"The Ties That Bind” är en ny 60-minuters dokumentärfilm producerad av Grammy- och Emmybelönade Thom Zimny, skildrande Springsteen som reflekterar över skapandet av The River. Åskådaren får följa Springsteens berättelser blandat med akustiska solon och dåtida konsertmaterial på Springsteen med band, innan- och utanför studion.

Sista videokomponenten är Bruce Springsteen & The E Street Band: The River Tour, Tempe 1980, en ny film producerad av material från 1980. Filmen innehåller 24 låtar, 2 timmar och 40 minuter på 2 DVDs från Springsteens konsert på Arizona State University i Tempe, Arizona (5 november 1980). Ansedd som en av Springsteens mest omtalade spelningar med tidiga liveversioner med över hälften av The River-låtarna.

Med är också en 20-minuters film från Springsteen och The E Street Bands repetitioner från september 1980 i Lititz, Pennsylvania. Klippt av Zimny och mixat i Stereo & 5.1 surround av Bob Clearmountain mastrat av Bob Ludwig.

CD 1

The River - Record One

1 The Ties That Bind

2 Sherry Darling