Danska MØ släpper debutalbumet “No Mythologies to Follow”

Danska MØ släpper debutalbumet “No Mythologies to Follow”

, aka Karen Marie Ørsted, följer upp den hyllade och prisbelönta EP:n “Bikini Daze” med debutalbumet “No Mythologies to Follow”. Albumet släpps den 10 mars och det första smakprovet från det efterlängtade albumet är den nya singeln ”Don’t Wanna Dance”. Danskan MØ fick en snabb viral spridning när hon lade upp den känsloladdade låten ”Maiden” på internet. Hon blev på kort tid både pressens och bloggvärldens favorit och hyllades av NME, Pitchfork, The Fader och Radio 1 för att nämna några. Det hela tog extra fart när singeln ”Pilgrim” släpptes tidigt 2013 vilket resulterade i ett skivkontrakt med RCA, innan MØ ens släppt sin första EP.

MØ har beskrivits som en dansk Lykke Li och hennes musik kallas ofta ”Glitch-Pop”. själv tycker att hennes musik är "en blandning av av indie-pop, punk och elektro med soul och street vibes”. På
debutalbumet ”No Mythologies to Follow” har danskan samarbetat med den framgångsrike låtskrivaren, producenten och remixaren Ronni Vindahl.

berättade i intervjuer under 2013 att hon är ett stort fan av Diplo och Major Lazer och att det vore en dröm att få jobba med dem. Det ledde till att fans började skriva på Twitter att MØ och Diplo borde samarbeta. Diplo hörde av sig till danskan och berättade att han gillade hennes musik och ett samarbete tog fart efter ett första möte i Amsterdam. Fansen förde på så sätt samman MØ och Diplo och det hela resulterade i hitsingeln ”XXX 88” samt att MØ under vintern öppnade för Major Lazer
under deras utsålda Europaturné.

Videon för MØ – "XXX 88 feat. Diplo" ser du här:

beskriver ”No Mythologies to Follow”:

“It is a very honest album – I feel I can say that. If people don't like it then at least I would be able to look myself in the eyes afterwards, saying: "You did what you felt was right". The album it is about being young, restless and confused - torn apart by media and society. About wanting to elope with your teen-dream-made-up lover. Going somewhere.

A lot of the songs are made at different places in the world, in the mountains of Norway, in the heat of LA, in my old girl room at my parent’s house, at Ronni Vindahls house and studio and some of the songs are even made on the road, while touring. I like to have that in mind. It fits a wandering heart.

Sound wise, I would dare to say it is a combination of the sound of the singles and the Ep - Bangers, Ballades, Heavy shit and pop. But it is always hard to describe when you haven’t done anything but listening to those songs for the last year. I just wish that people will get something out of it. Then I
would be happy.”

Gaffa i Danmark utsåg MØ till ”Best Female Artist 2013” och ”This Year New Danish Name”, allt innan debutalbumet är släppt. MØ har även tilldelats priset “Rising Star Award” av den danska kronprinsen.

Under 2014 väntar förutom albumrelease även en intensiv Europaturné. Milano, Paris, Barcelona, Budapest, Berlin, Dublin, London, Amsterdam, Oslo är bara några av de städer som får besök av MØ i början av året. ”No Mythologies to Follow” och stundande turné är bara början för den danska stjärnan.

“an extraordinary voice” - Sunday Times Culture

“fragile and precious songs with a defiant toughness” - Dazed & Confused

“Icy sharp pop with a big heart and even bigger vocals” - NME

“warped pop to excite fans of Rihanna and Grimes in equal measure” - Q

Nya singeln - "Don't Wanna Dance":

Låtlista - No Mythologies To Follow – 10 mars 2014

19) Slow Love (Night Version) - Deluxe only
20) The Sea (Night Version) – Deluxe only

Tumblr

PSL har träffat MØ i ett konstgalleri i Stockholm där hon framförde låten ”Never Wanna Know”. Det exklusiva framträdandet ser du här.