David Gilmour släpper “Luck and Strange” 6 september – första nya albumet på nio år

Nu är det officiellt att David Gilmour släpper sitt nya album ”Luck and Strange” den 6 september via Sony Music. Hans första singel från albumet, ”The Piper’s Call” släpps i morgon torsdag. Låten kommer att premiärspelas på BBC Radio 2 Breakfast Show och musikvideon till låten har världspremiär på fredag.

Albumet spelades in under fem månader i Brighton och London och är David Gilmours första album med nytt material på nio år. Skivan är producerad av David själv tillsammans med Charlie Andrew, mest känd för sitt arbete med ALT-J och Marika Hackman. Om sina nya samarbetspartners säger David:

We invited Charlie to the house, so he came and listened to some demos, and said things like, “Well, why does there have to be a guitar solo there?” and “Do they all fade out? Can’t some of them just end?”. He has a wonderful lack of knowledge or respect for this past of mine. He’s very direct and not in any way overawed, and I love that. That is just so good for me because the last thing you want is people just deferring to you.

Majoriteten av albumets texter har komponerats av Polly Samson, Gilmours co-writer och samarbetspartner de trettio senaste åren. Polly berättar om texternas tema på albumet:

It’s written from the point of view of being older; mortality is the constant.” Gilmour utvecklar; “We spent a load of time during and after lockdown talking about and thinking about those kind of things.

Polly om att arbeta med producenten Charlie Andrew:He wants to know what the songs are about, he wants everyone who’s playing on them to have the ideas that are in the lyric informing their playing. I have particularly loved it for that reason.”

Albumet innehåller åtta nya låtar tillsammans med en vacker omarbetad version av The Montgolfier Brothers’ ‘Between Two Points’ och har omslag och fotografi från ingen mindre än Anton Corbijn.

Musiker som medverkar på albumet är Guy Pratt & Tom Herbert på bas, Adam Betts, Steve Gadd och Steve DiStanislao på trummor, Rob Gentry & Roger Eno på keyboard och körarrangemang av Will Gardner. På titelspåret medverkar också bortgångne Richard Wright, keyboardspelare i Pink Floyd. Materialet med honom är inspelat i en session i en lada vid Davids hus 2007.

Även David Gilmours familj medverkar på inspelningen, materialet är taget från livesändningarna som Davids familj gjorde under lockdown 2020 och 2021. Dottern Romany Gilmour sjunger, spelar harpa och är med som ledsångare på ”Between Two Points” och sonen Gabriel Gilmour körar på albumet.

Albumets omslag är fotograferat och designat av Anton Corbijn och är inspirerat av en textrad skriven av Charlie Gilmour till albumets sista spår, ”Scattered”. Om att arbeta med familjen på nya albumet ”Luck and Strange” säger David; “Polly and I have been writing together for over thirty years and the Von Trapped live streams showed the great blend of Romany’s voice and harp-playing and that led us into a feeling of discarding some of the past that I’d felt bound to and that I could throw those rules out and do whatever I felt like doing, and that has been such a joy.”

Albumet “Luck and Strange” släpps 6 september via Sony Music.

DAVID GILMOUR - LUCK AND STRANGE

VINYL
Black vinyl, gatefold sleeve and booklet with photography and design by Anton Corbijn

SIDE ONE

SIDE TWO

CD
Album plus two bonus tracks.
Digipak and booklet with photography and design by Anton Corbijn

BONUS TRACKS
Yes, I Have Ghosts
Luck and Strange (Original Barn Jam)

BLU-RAY – AUDIO ONLY
Album in Dolby Atmos and high-resolution stereo mixes plus four bonus tracks.
Digipak and booklet with photography and design by Anton Corbijn

BONUS TRACKS
In Dolby Atmos and Hi-Res stereo
Yes, I Have Ghosts
Luck and Strange (Original Barn Jam)
A Single Spark (Orchestral)
Scattered*** (Orchestral)
Deluxe LP & CD boxsets will be announced in the coming weeks.

DAVID GILMOUR
‘LUCK AND STRANGE’

All songs Music: David Gilmour. Lyrics: Polly Samson.
Except *Music: David Gilmour.
**Music: Mark Tranmer. Lyrics by Roger Quigley.
***Music: David Gilmour. Lyrics: David Gilmour, Charlie Gilmour and Polly Samson.
Produced by Charlie Andrew and David Gilmour
Engineered by Matt Glasbey, Charlie Andrew, David Gilmour and Damon Iddins