Deportees släpper albumet "All Future"

Deportees släpper albumet "All Future"

Det hyllade Grammis- såväl som P3 Guldvinnande Umeåbandet Deportees släpper sitt sjätte album ”All Future” idag 11 oktober - nästan på dagen fyra år efter att senaste skivan ”The Big Sleep” släpptes.

Lyssna på All Future: https://Deportees.lnk.to/AllFuture

Bandet började dock sin återkomst redan i våras med EP:n ”Re-dreaming” och gjorde i somras några utvalda succéspelningar. Bland annat på Way Out West, Trässtocksfestivalen och Trädgården i Stockholm.

Albumet är inspelat i Mariefred, Stockholm och Umeå. Producentarbetet på de olika låtarna delas mellan Pontus Winnberg (Miike Snow, Amason), Måns Lundberg (Håkan Hellström, Shout Out Louds) och Johannes Berglund (Ane Brun, Fever Ray, Jenny Wilson). Bandets musikaliska kännetecken finns givetvis kvar, men arrangemangen är nu öppnare, figurerna mer utmejslade och Peders röst presenteras råare och närmare.

Det som på senaste albumet från 2015 var apokalyptiskt, sorgset och mörkt är nu, om inte ljust, så åtminstone framåtblickande. Deportees utvecklar:

”Framtiden kom aldrig. Ljuset i slutet av tunneln visade sig vara ett tåg. Ändå vandrar vi vidare. Vad annars kan vi göra? Vi vet ingenting annat. Ingen ställer de rätta frågorna – de stora frågorna. Det är som att vi vore fast i tiden. Men kanske kan det vara så att där ingenting kan hända, där kan också allt bli möjligt igen. Kanske är det så att det går att skapa små revor i den gråa kulissen av förlorade drömmar som ligger som en våt filt över oss. ”All Future” är ett upprop för att frita den framtid som alltför länge hållits gisslan av de som påstår att tanken på en annorlunda värld endast hör hemma hos sinnessvaga, naiva och barn.”

Efter albumsläppet ger sig Deportees ut på en längre höstturné som tar dem från Lund i söder till Luleå i norr. Det är flera år sedan bandet senast gjorde egna klubbspelningar, förutom den på 3 minuter utsålda spelningen på Fasching i Stockholm i våras.

Deportees turné

7 nov Oslo, Krøsset
8 nov Örebro, Satin
9 nov Östersund, Storsjöteatern