Deportees släpper ”Have You Seen Me Lately” – sista smakprovet inför albumet ”People Are A Foreign Country”

Ett bokslut över livet så här långt. Så kan nya Deportees-singeln ”Have You Seen Me Lately” som släpps i dag beskrivas. Låten är det fjärde och sista smakprovet inför bandets sjunde album ”People Are A Foreign Country” som kommer den 16 juni.

Lyssna på låten här.

För den som händelsevis fortfarande inte känner till Deportees kan du spela upp ”Have You Seen Me Lately”. Låten innehåller nämligen det mesta som gör att det flerfaldigt Grammis-vinnande Umeå-bandet numera bara tävlar med sig själva när det kommer till att skapa en typ av indierock, som lyckas vara lika emotionellt engagerande som flerfärgat berättande.

"Under processen började vi hänvisa till ”Have You Seen Me Lately” som ”min låt”, säger sångaren Peder Stenberg. Inte för att låten egentligen är mer min än någon annans, men för att jag var först med att förstå att om vi fick till den här skulle vi skapa en av våra absolut bästa låtar hittills. Jag var som en ängslig förälder som vakade över den och nu kan jag äntligen andas ut".

”Have You Seen Me Lately” är ett slags bokslut över livet så här långt. En halvtidsbiografi där misslyckanden, framgångar, svek, rädslor och händelser radas upp för att landa i något som åtminstone liknar ett lugn. Ett tillstånd där dramatiken kanske inte alltid är vad den en gång var, men ett där livet blivit en aning lättare att leva".

Singeln är den fjärde och sista inför Deportees sjunde album ”People Are A Foreign Country” som släpps den 16 juni.

Ebba Lindqvist

Ebba Lindqvist PR 0704803300