Duvchi släpper debutalbumet "With the World"

Duvchi släpper debutalbumet "With the World"

Det är en karg, snöig vinterdag 2007. Jens Duvchi Duvsjö står i vardagsrummet hos sin mormor och morfar i Älvsjö. Han blickar ut genom fönstret på det gnistervita täcket som omsluter trädgårdens fruktträd och fontäner. I det ögonblicket föds melodin till låten "When the Winter", en låt om kärleken och evigheten. Låten blev den första att släppas sedan allsmäktiga "Whole Life Tour" skymtade ljus i början på 2013 och det drömska och pianobaserade ljudlandskapet mottogs väl av en hyllande kritikerkår.

Idag, den 6 november, släpper äntligen Duvchi sitt debutalbum "With the World". Somliga tycker att det kommer sent. De har väntat ivrigt sedan 2011, då Jens släppte debutsingeln "Turtleduvs", en melankolisk popdröm, som bland annat utsågs till Årets låt av P3:s musikredaktion. Jens själv tycker däremot att det här är precis rätt tid att släppa albumet.

– Jag var tvungen att klura ut exakt vad som var min musik innan jag kunde släppa den här skivan. Genom att göra jättemycket musik åt andra, både åt artister och till reklam, har jag lärt mig vad som är min musik och hur den kan nå sin höjd. När jag väl visste det var det inte svårt att göra klart albumet.

Redan som barn kunde Jens känna musiken. Vid julavslutningarna i skolan när klassen sjöng Gläns över sjö och strand etablerades ett gravallvar för musiken. Det var inte i skolaulan där stearinet droppade ned för Lucians hår som allvaret fanns, utan i själva musiken.

– Melodier och komposition är ingen slump. Jag tar musik på största allvar, tills den når rätt nivå. Därefter är det fri lek.

Jens har inte enbart blivit omtalad för sitt musikskapande och sina låtar. Många hakar upp sig redan vid hans röst som har kallats både änglalik, ljus och tjejig. ”Vem är bruden som sjunger i Lorentz låt Där dit vinden kommer?” Själv ser Jens rösten som ett verktyg. Han kan vränga och vrida på den, sjunga mörkt eller ljust, beroende på vad som stilistiskt passar bäst.

– I låten "Sleep" kommer folk tro att det är en alien som sjunger, men det är bara jag. I låten "Ooh Mama", som är väldigt mycket Los Angeles, 1990-tal och köra cab, måste rösten vara just så autotunad som den är för att den ska passa in. Det går inte att sjunga låten på något annat sätt. Att göra en låt är lite som att måla en tavla. Jag lägger till och tar bort, suddar ut och ändrar om för att kunna måla den perfekta bilden.

Sedan ett år tillbaka bor Jens i ett hus på vattnet i Stockholm. Närheten till vattnet har inspirerat Jens låtskrivande, och märks framförallt i låten "Unfamiliar Love".

Albumet "With the World" innehåller fjorton låtar som alla knyter an till att resa och vara på väg någon annanstans. Där hörs även uppbrott, självrannsakan, ödmjukhet, välvilja och jakten på lycka.

– Enligt mig ska musik kännas som att vara i en ny stad och gå till alla de här riktigt grymma ställena man har längtat till. Det ska vara som att kliva in i ett helt extremt museum där allting finns.

Röster om debutalbumet:

"Den är precis så bra som man knappt vågat drömma om.” - Dagens Nyheter (5/5)

"Melankolisk duvpop som resonerar genom hela kroppen" - GAFFA (5/6)

"Duvchi mer än väl behärskar den mer formella popgeometrin” Nöjesguiden

_____________________

Jens Duvsjö föddes på julafton 1982 i Stockholm. Han växte upp i ett rum med duvmönster på tapeten och kunde som barn alla fågelarter utantill. Idag bor han på en husbåt och äger flera porslinsduvor. Han har dock aldrig ägt en levande duva, även om han en gång ljög om detta till tidskriften Dazed and Confused. Jens har producerat och samarbetat med artister som Lorentz, Adam Tensta, Rebecca & Fiona, Loreen och Lo-Fi-Funk. Han har även skrivit reklammusik åt bland annat Ikea och Sony Ericsson. Under artistnamnet Duvchi har han släppt singlarna Turtleduvs (2011) samt Whole Life Tour (2013) och är nu aktuell med debutalbumet With the World.

Följ Duvchi