Emma-Lee Andersson släpper ny musik och åker ut på turné

Emma-Lee Andersson släpper ny musik och åker ut på turné

Emma-Lee Andersson är högaktuell med nya singeln "Dö före dig" och åker ut på turné med start den 16 februrari i Hultsfred. Göteborg har alltid präglat Emma-Lee Anderssons låtskrivande, som influerats av den euforiska stämningen hos artister som Håkan Hellström, Hästpojken och alla liknande indieband som har stått på diverse Göteborgsscener genom åren. Emma-Lee, började skriva låtar redan som femåring, influerad av sin pappas intresse för gitarrer. Trots tidiga musikaliska ambitioner, inklusive att spela trummor i ett punkband och turnera runt Bohuslän och Skåne som tonåring, var musiken inte alltid den primära karriärvägen.

Efter att ha arbetat som lastbilschaufför efter gymnasiet och sjungit mycket i bilen under sträckorna runt Göteborg, kände Emma-Lee att något saknades och började lägga sitt fokus på att skriva egen musik.

Under våren 2022 fick Emma-Lee uppmärksamhet för singlarna "Spotta i min mun", ”94an” och "Vi har iallafall inte tråkigt". Hon beskriver sina låtar som en hyllning till det fina och roliga i misären och ser skapandet som ett sätt att finna ljus och glädje i den bittra verkligheten.

Idag släpps nya singeln "Dö före dig", det är en låt som Emma-Lee påbörjade för tre år sedan. Den utforskar teman av sårbarhet och ärlighet. Efter att ha lagt upp en teaser på TikTok sommaren 2022 och fått entusiastiska frågor från fans, är det äntligen dags att släppa låten.

Lyssna på "Dö före dig" här.

Inte nog med detta, så är Emma-Lee Andersson högaktuell med en vårturné runtom i landet med start den 16 februari i Hultsfred. På scen beskriver Emma-Lee sig själv som energifylld och full av överraskningar. Hon spelar gitarr och experimenterar alltid med nya element för att skapa en minnesvärd liveupplevelse.

MÖLNDALS STÖRSTA POPSTJÄRNA TOUR:

16/2 Hultsfred, Hotell Hulingen

23/2 Skövde, Kårhuset Boulogner