Family Tree Music och Sony Music fördjupar samarbetet

Family Tree Music och Sony Music fördjupar samarbetet

Family Tree Music och Sony Music har sedan 2009 haft ett nära samarbete genom Sonys distribution av Family Tree Musics repertoar. Nu fördjupas samarbetet än mer då Sony Music förvärvar tidigare delägaren Blixten & Co's andelar i Family Tree Music. Family Tree Music kommer även fortsättningsvis husera i egna lokaler och där operativt hantera sin verksamhet.

Michel Petré, VD och delägare i Family Tree Music kommenterar;
– Sedan starten 2004 har vårt bolag utvecklats otroligt mycket. I och med att Blixten & Co kom in som delägare i Family Tree Music 2008 kunde vi etablera en plattform och en styrka som tog bolaget vidare till nya succénivåer. Jag vill passa på att tacka alla på Blixten & Co för en fantastisk tid. Vi är mycket glada att nu få, det i vårt tycke, bästa majorskivbolaget som delägare och vi är övertygade att vi genom samarbetet med Sony Music kommer nå ännu större succéer både lokalt och internationellt tillsammans med Mark Dennis och hans fantastiska team.

Mark Dennis, VD Sony Music Sweden kommenterar;
– Vi är otroligt glada att med detta förvärv kunna komma ett steg närmare Family Tree Music. Det är ett bolag som vi tycker mycket om och med vilka vi redan etablerat en väldigt bra arbetsrelation. Michel Petré och Martina Ledinsky har under många år bevisat att de hör till de absolut bästa i Sverige vad det gäller A&R och artistutveckling, och tillsammans med resten av sitt team har de lyckats skapa ett bolag som nått fantastiska framgångar över flera olika genrer. Jag hoppas likaväl som att vi kan hjälpa Family Tree Music med sin framtidsutveckling att vi på Sony kan lära oss av deras arbetssätt och entreprenörskap.

Leif Blixten Henriksson VD på Blixten & Co säger;
– Vi är stolta över att under 5 år ha varit med och byggt Family Tree till ett framgångsrikt och stabilt bolag tillsammans med det underbara gänget på skivbolaget. Självklart är det med blandade känslor vi lämnar över stafettpinnen till Sony, men är samtidigt övertygade om att detta kommer att ta bolaget och artisterna till nästa nivå.

Family Tree Music grundades 2004 av Michel Petré, Martina Ledinsky och Daniel Ledinsky, och driver idag etiketterna Razzia, Catchy Tunes, Family Tree och Razzia Notes. Bolaget är ett av Nordens ledande independentbolag och ett ovanligt sådant då det genremässigt ger ut allt från kommersiella pop- och danshits till etablerade artister i ett flertal genres inomrock/hårdrock/indie med mera.

SonyMusic.se

Petra Åkesson