Father Ted-stjärnan Ardal O’Hanlon till Göta Lejon

Father Ted-stjärnan Ardal O’Hanlon till Göta Lejon

RAW Comedy presenterar stolt Ardal O’Hanlon på Göta Lejon

Söndag 26 september gästar den högt aktade irländske komikern Ardal O'Hanlon Stockholm med en standup-show på Göta Lejon. Efter närmare 20 år på standup-scenen och i tv är O’Hanlon idag en av de största komikernamnen i Storbritannien och på Irland. Här i Sverige är han kanske mest känd för sin rollfigur Father Dougal McGuire i kultserien ”Father Ted”, men nu får vi alltså chansen att bekanta oss närmare med Ardal O’Hanlon komiska talang.

Ardal O’Hanlon är välkänd för sin timing och teknik och sticker faktiskt ut lite i dagens komikerklimat. Han har turnerat över hela världen med sin hyllade standup och på söndag 26 september är det dags för honom att gästa Göta Lejon i Stockholm.

The Daily Telegraph om O’Hanlons framträdande på Edinburgh Comedy Festival (The Fringe) i augusti 2010:

”Seeing Ardal O’Hanlon in the flesh makes you instantly realise why he was such a natural to play Dougal in the comedy series Father Ted. He brings to the stage much of the low-key zaniness and childlike wonder that made the clueless clergyman so very lovable. But don’t be fooled - in chalk-and-cheese contrast to Dougal, there is a deceptively big brain lurking behind O’Hanlon’s wide-eyed, softly spoken affability.”

Om Ardal O’Hanlon
O'Hanlon första claim to fame var när han vann Hackney Empire New Act of the Year med sin standup 1994. Kort därefter fick han rollen som Father Dougal McGurie i den hyllade tv-komedin ”Father Ted”. Karaktären blev högt älskad världen över och dök även upp i flera andra tv-produktioner, däribland Comic Relief på BBC. O'Hanlon medverkade därefter i filmer som prisbelönade ”Flying Saucer Rock’n’Roll” och Niel Jordans ”The Butcher Boy”, och skrev boken ”The Talk of the Town”. I början av 00-talet fick O'Hanlon huvudrollen i komediserien ”My Hero” som han spelade under flera år och därefter medverkade han bland annat i BBC sitcom ”Blessed” med manus av Ben Elton. 2006 gjorde Ardal två tv-serier för irländska RTE; ”League Apart” om fotobollsrivalitet och den politiska ”So You Want to Be Taoiseach” med handfasta ”tips” om hur man blir regeringschef på Irland.

Just nu är Ardal, vid sidan om sin standup-show, aktuell i den irländska tv-komedin ”Val Falvey, TD” där han spelar huvudrollen som politikern Val Falvey. Serien sänds på RTE One.

Ardal O’Hanlon på Youtube
Standup om att bli pappa

På besök hos Parkinsson

På besök hos Late Late Show

Klipp ur Father Ted

Om RAW Comedy
RAW Comedy är en av Sveriges främsta standup-arrangörer. Vid sidan om standup-klubbar på Maxim i Stockholm gör RAW Comedy även standup-showen RAW för Kanal 5, turnén RAW Comedy Club Live och humorkryssningen RAW Comedy Cruise. RAW grundades av Mårten Andersson 2004 och är idag en etikett på Sony Music. För mer information om RAW Comedy: www.rawcomedy.se.

ILES PR, Helena Iles, 0739 80 52 51, helena@iles.se