Foo Fighters Dave Grohl gör debut som filmregissör med dokumentären ”Sound City”

Dave Grohl (Foo Fighters) gör debut som filmregissör med dokumentären ”Sound City” som har premiär på Sundance Filmfestival i januari.

Filmidén uppkom efter att Grohl köpt det legendariska mixerbordet NEVE 8028 från Sound City Studios förra året. Några av de mest banbrytande och odödliga album har spelats in Sound City Studios, från artister som Neil Young, Tom Petty, Guns and Roses, Nirvana, Rage Against the Machine och Metallica. Dave Grohls personliga relation till Sound City började när 1991 då Nirvana spelade in spelade in albumet ”Nevermind”, ett album som förändrade det musikaliska landskapet. Nu kommer äntligen filmen som berättar historien om Sound City Studios.

Tillsammans med dokumentären ”Sound City” så släpps även ett soundtrack med samma namn. Albumet har release den 13 mars och innehåller nyinspelade låtar som Dave Grohl spelat in tillsammans med Paul McCartney, Josh Homme, Trent Reznor, Brad Wilk och Tim Commerford med flera.

Även ett radioprogram har gjorts om Sound City Studios. I nio episoder tar Dave med oss på en musikalisk resa genom årtiondena fram till 2011 då Sound City tvingades läggas ner på grund av att den inte hängde med i konkurrensen med alla digitala studios. Radioprogrammet började att sändas här i Sverige på Bandit i december och håller på fram varje söndag fram tills den 9 februari.

Tracklist:

1. Heaven And All (Robert Levon Been, Dave Grohl, Peter Hayes)

2. Time Slowing Down (Chris Goss, Tim Commerford, Dave Grohl, Brad Wilk)

3. You Can¹t Fix This (Stevie Nicks, Dave Grohl, Taylor Hawkins, Rami Jaffee)

4. The Man That Never Was (Rick Springfield, Dave Grohl, Taylor Hawkins, Nate Mendel, Pat Smear)

5. Your Wife Is Calling (Lee Ving, Dave Grohl, Taylor Hawkins, Alain Johannes, Pat Smear)

6. From Can To Can't (Corey Taylor, Dave Grohl, Rick Nielsen, Scott Reeder)

7. Centipede (Joshua Homme, Chris Goss, Dave Grohl, Alain Johannes)

8. A Trick With No Sleeve (Alain Johannes, Dave Grohl, Joshua Homme)

9. Cut Me Some Slack (Paul McCartney, Dave Grohl, Krist Novoselic, Pat Smear)

10. Once Upon A Times The End (Dave Grohl, Jessy Greene, Rami Jaffee, Jim Keltner)
11. Mantra (Dave Grohl, Joshua Homme, Trent Reznor)