​Foo Fighters gästar Sverige och Skavlan

​Foo Fighters gästar Sverige och Skavlan

På fredag den 15 september släpper amerikanska rockbandet Foo Fighters sitt nionde studioalbum - Concrete and Gold. Samma kväll ser vi bandet som gäster i Fredrik Skavlans talkshow.

Senast Foo Fighters var i Sverige stod de inför ett fullsatt Ullevi 2015.

SE musikvideon till "The Sky Is A Neighborhood" från kommande albumet:

“I wanted it to be the biggest sounding Foo Fighters record ever. To make a gigantic rock record but with Greg Kurstin’s sense of melody and arrangement… Motorhead’s version of Sgt. Pepper… or something like that”, säger frontmannen Dave Grohl om Foo Fighters kommande nionde album – Concrete and Gold som släpps 15 september.

Inför skapandet av det nya albumet ville Grohl anta nya utmaningar för bandet: “So I think maybe Greg is the guy that we ask to be our producer because he’s never made a heavy rock record before and we’ve never worked with a pop producer.”

Foo Fighters har vunnit 11 Grammy Awards, sålt över 25 miljoner album, spelat för utsålda arenor (inte minst med brutet ben på Ullevi 2015) och nu vill de fira musiken och ställa till med det ultimata ”backyard party for 50 000 people”. Sagt och gjort – den 7 oktober samlar Foo Fighters några av världens bästa rockband för CAL JAM 17 i Glen Helen Regional Park i San Bernandino, Kalifornien; Queens of the Stone Age, Cage The Elephant, Liam Gallagher, The Kills, Royal Blood, Babes in Toyland, Japandroids, Bob Mould och många fler sluter upp för en endagsfestival utan dess like.

Concrete and Gold är skrivet av Foo Fighters, producerat av Greg Kurstin (Adele, Sia, P!nk) & Foo Fighters, och mixat av Darrell Thorp.

Foo Fighters är Dave Grohl, Taylor Hawkins, Nate Mendel, Chris Shiflett, Pat Smear och Rami Jaffee.

www.foofighters.com