Foo Fighters släpper nya albumet “Sonic Highways”

Foo Fighters släpper nya albumet “Sonic Highways”

Den 10 november släpper Foo Fighters sitt åttonde studioalbum - ”Sonic Highways” världen över. Albumet är uppföljare till fyrfaldigt Grammyvinnande succéplattan ”Wasting Light”.

"This album is instantly recognizable as a Foo Fighters record, but there's something deeper and more musical to it. I think that these cities and these people influenced us to stretch out and explore new territory, without losing our ‘sound'."—Dave Grohl

Sonic Highways släpps som CD och 180-grams vinyl. Vinylen kommer i nio olika omslag och åtta av omslagen skildrar varsin stad som albumet spelades in i Austin, Chicago, Los Angeles, Nashville, New Orleans, New York, Seattle och Washington D.C.

Dave Grohl, Taylor Hawkins, Nate Mendel, Chris Shiflett och Pat Smear skrev och spelade in en låt i varje stad och gjorde då en djupdykning i respektive stads musikaliska värld. I varje låt medverkar lokala musikerlegender och inte förrän i skapandeprocessens slutskede satte Dave låttexterna för att till fullo låta sig inspireras av de lokala intrycken, personligheterna och erfarenheterna. HBO följde bandet och skildrar resan i en dokumentärserie på åtta delar som Dave Grohl beskriver är som ett kärleksbrev till amerikansk musikhistoria.

Den drygt 44 minuter långa ”Sonic Highways” är producerad av Butch Vig och Foo Fighters och består av följande låtar:

1. Something From Nothing
2. The Feast and The Famine
3. Congregation
4. What Did I Do?/God As My Witness
5. Outside
6. In The Clear
7. Subterranean
8. I Am A River

Ett första smakprov finns redan nu att lyssna på: Foofighters.com