Foster The People #1 på Spotify i USA

Foster The People #1 på Spotify i USA

Efter sju utsålda spelningar i Australien gjorde Kaliforniabandet Foster The People i helgen en bejublad spelning på amerikanska festivalen Lollapalooza. Med band som Coldplay, Foo Fighters och Muse var det som vanligt en stark lineup. Bland de nya intressanta akterna stod Foster The People kanske för den största prestationen när trion fick 30 000 att sjunga med till deras sommarhit ”Pumped Up Kicks”. Inte helt otippat med tanke på att låten toppar de största radiolistorna i USA just nu.

Ingen kan ha undgått Spotifys lansering i staterna tidigare i sommar. Britney Spears kan inte sluta twittra om det och många världsartister har redan lagt upp sina favoritplaylists. Men populärast är Foster The People. På Spotifys topplista är singeln ”Pumped Up Kicks” på plats #1. Även debutalbumet ”Torches" är det mest lyssnade albumet just nu.

”Pumped Up Kicks” har legat etta på både Alternative Radio och Modern Rock listan sju veckor i rad. Låten har redan sålt guld med över 730 000 exemplar och säljer just nu mer än nya singlar från artister som Lady Gaga, Maroon 5 och Bruno Mars.

Tidigare i somras lyste trion upp ett grått och regnigt Hultsfred med sin första Sverigespelning och i höst är de på ingång för flera konserter i Sverige.

Foster The People består av Mark Foster, Cubbie Fink och Mark Pontius.