Grammyvinnaren Ray LaMontagne tillbaka med albumet ”Supernova”

Grammyvinnaren Ray LaMontagne tillbaka med albumet ”Supernova”

Med en Grammy i bakfickan är Ray LaMontagne efter fyra år tillbaka med det nya albumet “Supernova”. Albumet som släpps i Sverige den 25 april är producerat av ingen mindre än Dan Auerbach (The Black Keys), ett samarbete som LaMontagne strävat efter i fem år.

I höstas under tre intensiva veckor ägde inspelningen rum i Nashville med Auerbachs favoritmusiker. "For me, it's hard to beat the kind of urgency that comes from that kind of recording," säger Dan Auerbach till The Rolling Stone Magazine och fortsätter "Of course, Ray is such a tremendous singer, but he also never sings it the same way twice. Capturing that moment was key."

Ray LaMontagne som ägnat en längre tid åt att skriva låtarna hittade till slut inspirationen till ”Supernova” och beskriver processen i TIME Magazine - “For the longest time these songs were eluding me. I felt like a kid trying to collect lightning bugs. I’d catch a glimpse out of the corner of my eye and run for it, but the light would go out just as I thought I’d gotten hold of one.But eventually I caught on to their game. I stopped chasing them altogether. Instead I just sat there as if I were completely disinterested in them. And wouldn’t you know it, one by one they came to me! Flew right into my jar.”

”Supernova” är Ray LaMontagnes femte studioalbum efter framgångar med ”Trouble”, “Till The Sun Turns Black”, “Gossip in the Grain och “God Willin’ & the Creek Don’t Rise”. LaMontagne belönades 2010 med en Grammy - Best Contemporary Folk Album för ”God Willin’ & the Creek Don’t Rise”. Albumet som gick rakt in som #3 på Billboard Top 200 och #1 på Billboard Digital Album Chart innehåller även Ray LaMontagnes första radioetta i USA - ”Beg Steal Or Borrow”.

Förväntningarna inför det kommande albumet är stora. Entertainment Weekly placerar Ray LaMontagnes singel ”Supernova” på sin måstelista och skriver ”The singer-song-writer’s cheeriest track to date captures young love with a rustic rock sound that evokes Van Morrison and Bob Seger. If you weren’t already excited for his album produced by the Black Keys Dan Auerbach, you will be after listening”.

Videon för "Supernova".

Låtlista – “Supernova”