Här är kentipedia!

Här är kentipedia!

Igår kväll lanserades den nya plattformen kentipedia, en tidslinje som innehåller musik, videor, bilder och minnen - om och med kent. kentipedia bjuder in till en magisk kentresa från början till slut, och uppmanar även fansen att dela med sig av sina egna minnen.

Förra veckan släpptes kents samlingsalbum Best of och på fredag startar bandets sista omfattande arenaturné, till vilken över 200.000 biljetter sålts. Resan på kents sista turné inleds därmed och avskedet är ett faktum.

Idén till kentipedia initierades av teamet runt kent på Sony Music med vision att skapa en plattform där man kan uppleva allt med bandet.

- ­Information om kent finns det gott om men ingen samlingsplats där man hittar musik, videor och historik på ett och samma ställe. Eftersom vi dessutom har adderat funktionen för fansen att dela med sig av sina egna minnen, och bandet redan delat med sig av sina, så har vi lyckats skapa en unik plattform där kentipedia till slut blir en digital minneslund, säger Ellen Kvarby, Head of Creative på Sony Music.

Leverantör av musiken är Spotify och den tekniska lösningen är signerad B-Reel.

–­­ Hur säger man farväl till ett band som påverkat och format svensk pop i över 25 år? I samband med kentipedia är vi glada att kunna hjälpa nya- som gamla fans att ta del av kents omfattande låtskatt under hela turnén – även efter att bandet gått av scenen för sista gången, säger Erika Wiklund, Label Account Manager på Spotify.

– Arbetet med kentipedia har varit givande på både ett personligt och professionellt plan. Uppvuxen i Eskilstuna har man många egna minnen och upplevelser kring kent, bandet i replokalen bredvid, som med tiden blev Sveriges största rockband. Att nu få vara med och skapa ett projekt som kan samla denna resa från allas våra kollektiva kentupplevelser är fantastisk. Det här är ju också ett projekt som är meningen att det ska leva och finnas kvar för oöverskådlig framtid, det är ännu ett bevis på att Sony Music är Sveriges ledande skivbolag när det gäller digital kreativitet avslutar Lars Bjurman på B-Reel.

Tidslinjen för kentipedia sträcker sig från 1990 och fram till 31 december 2016. Det är endast möjligt att dela med sig av egna minnen fram till årsskiftet, därefter lever kentipedia vidare som en minnesplats.

kentipedia

Kort om kentipedia:
kentipedia är en digital tidslinje där kents musik, videor, betydelsefulla händelser och bandets egna minnen samlats. Tidslinjen har även en funktion där fansen kan ladda upp och dela med sig av sina minnen och därmed vara med och skapa en minnesplats som lever vidare långt efter att kent inte längre existerar. Tidslinjen är öppen för minnesdelning, uppladdning av bilder och filmer fram till 31 december 2016.

För mer information vänligen kontakta Ellen Kvarby, Sony Music Ellen.kvarby@sonymusic.com