Interaktiv AR-kampanj sätter fansen i fokus för Victor Leksells debutalbum

Interaktiv AR-kampanj sätter fansen i fokus för Victor Leksells debutalbum

Facebook lanserade under 2019 verktyget Spark AR som låter användare skapa AR-filter (augmented reality). Med hjälp av denna teknologi har Sony Music som första aktör i musikvärlden tagit fram ett interaktivt AR-koncept för en albumlansering, med Victor Leksells fans i fokus. I veckan har fansen tagit emot en T-shirt som triggat exklusivt material från albumet. Detta genom AR-teknologi som projicerar animationer på T-shirten via ett Instagramfilter. Victors fans blev således de första som fick möjlighet att dela detaljer om albumet och dess visuella identitet.

Från och med nu finns även interaktiva posters på stan i Malmö, Göteborg & Stockholm med samma funktion för den breda allmänheten att prova.

Vi har tidigare sett varumärken använda funktionen men aldrig tidigare har den här teknologin varit knuten till en artist eller en albumlansering. Kampanjen var även först ut med att använda musik i form av en tracklist med ljudklipp från varje spår.

Aktiva filter & dess innehåll

Filter 1) Animation av Victor, albumdatum & titel

Filter 2) Albumomslaget

Filter 3) Animation av Victor, albumets låtlista med ljudklipp från varje låt