John Legends julalbum "A Legendary Christmas" ute idag

John Legends julalbum "A Legendary Christmas" ute idag

Christmas came early this year! EGOT-vinnaren (Emmy, Grammy, Oscar och Tony) och multi-platinasäljande artisten John Legend släpper idag sitt första julalbum någonsin, “A Legendary Christmas” via Columbia, Sony Music.

Lyssna på "A Legendary Christmas" här.

Skivan är producerad av ingen mindre än låtskrivaren, artisten och producenten Raphael Saadiq. Andra kända namn på skivan är Stevie Wonder, som även dyker upp på första spåret där han spelar munspel, och jazzartisten Esperanza Spalding, som finns med på låten “Have Yourself A Merry Little Christmas”.

John gick ut med nyheten om släppet tidigare denna månaden och avslöjade att albumet skulle innehålla en blandning av både nyskrivna låtar och gamla julklassiker såsom “The Christmas Song (Chestnuts Roasting On An Open Fire)”, “Silver Bells” och “Have Yourself A Merry Little Christmas”.

"I’ve been wanting to do it for a long time," sa John på Instagram. "I went to [Raphael Saadiq] and I was like, 'Brother, can you produce it for me?' We recorded eight classic Christmas songs plus six brand new Christmas songs just for you."

I samband med albumsläppet ger Legend sig ut på en stor USA-turné med inte mindre än 25 stopp. Han och hans fru Chrissy Tiegen kommer även att hosta en egen julspecial på NBC, A Legendary Christmas with John and Chrissy, som kommer att sändas 28 november.

A Legenday Christmas Låtlista

1.What Christmas Means to Me (feat. Stevie Wonder on harmonica)

2.Silver Bells

3.Have Yourself a Merry Little Christmas (feat. Esperanza Spalding)

4.No Place Like Home

5.Bring Me Love

6.Merry Christmas Baby / Give Love on Christmas Day

7.Christmas Time Is Here

8.Waiting for Christmas

9.Purple Snowflakes

10.The Christmas Song (Chestnuts Roasting On An Open Fire)

11.Please Come Home for Christmas

12.Wrap Me Up in Your Love

13.By Christmas Eve

14.Merry Merry Christmas

Om John Legend

EGOT-vinnaren och kritikerrosade singer-songwritern John Legend har vunnit inte mindre än tio Grammy Awards, en Oscar, en Golden Globe, en Tony Award och en Emmy Award. John är den första afroamerikanska mannen som tilldelats en Emmy, en Grammy, en Oscar och en Tony och är numera en av endast 15 personer i den prestigefyllda EGOT-klubben. 2016 släppte John sitt femte studioalbum "DARKNESS AND LIGHT" som fick fantastiska recensioner och han turnerade på utsålda arenor över hela världen.

Utöver sin musikkarriär är han en del av Get Lifted Film Co, ett film- och tv-produktionsbolag baserat i Los Angeles. Get Lifted Film Co var Executive Producer av NBC:s liveproduktion av "Jesus Christ Superstar Live!", HBO-dokumentären "Southern Rites", Tribeca Audience Award-vinnande dokumentären "United Skates", WGN America's serie "Underground" och filmer som "Southside With You" och "La La Land".

År 2015 initierade John #FREEAMERICA-kampanjen i ett försök att ändra den nationella konversationen som omger USA:s missgynnande straffrättsliga politik, och få ett slut på massfängslandet.

I april 2018 släppte John en ny låt, "A Good Night" feat. Blood Pop, och spelade rollen som Jesus Kristus i NBC:s "Jesus Christ Superstar Live!". Han nominerades till en Emmy i år för Outstanding Lead Actor In A Limited Series Or Movieoch vann en Emmy som producent i kategorin Outstanding Variety Special (Live) för "Jesus Christ Superstar Live!".