Junior Brielles återkomst - “Bäst i Sverige”

Junior Brielles återkomst - “Bäst i Sverige”

Mörk elektronisk indiepop med stora refränger är soundet bakom Junior Brielle som gjorde ett stort avtryck i musiksverige under 2019. Tre turnér och ett omtalat debutalbum senare har bröderna hunnit flytta isär, slutat prata med varandra och gått in i studion på nytt igen. Nu är de tillbaka med sitt första släpp på över ett år. Junior Brielles återkomst stavas “Bäst i Sverige” och släpps idag 8 maj. En 80-tals-inspirerad indiepoplåt full av syntar, elgitarrer och trummaskiner.

Lyssna på “Bäst i Sverige” HÄR

Samma dag som årets sista spelning på Slaktkyrkan 6 dec blev vi vräkta från vår gemensamma lägenhet i Solna. Vi bodde svart i andra hand, och det hade nån golargranne informerat hyresvärden om. Vi åkte hem till Brunflo över jul och flyttade isär när vi kom tillbaka.

Tillbaka i studion började vi skriva nya låtar igen. På datorn i studion fanns hundratusentals synth, gitarr och trumljud att välja mellan. Hur fan låter lemon fuzz heaven liksom? Oändliga möjligheter funkade inte för oss längre och allt fick bli analogt istället. När melodierna var inspelade gick dom inte längre att ändra på, vilket var otroligt befriande. Det märks på Bäst i Sverige. Den har färre och bättre element. - Junior Brielle

Singeln “Bäst i Sverige” släpps tillsammans med tillhörande musikvideo som spelats in på 16-millimetersfilm av ett gäng galningar med hästar, hundar, ateljéer, gamla bilar, husvagnar och drakar. All redigering och konst målades direkt på negativen istället för på en dator som normala människor hade gjort. ”Vi vet inte varför, men det ser coolt ut” säger Junior Brielle. Musikvideon släpps senare i maj.

Om Junior Brielle:
Junior Brielle består av bröderna Gabriel och David Röhdin som 2018 uppmärksammades för för sin debut-EP “Blod” efter att ha skickat ut sitt egna blod till Sveriges musikkritiker. Sedan dess har de släppt debutalbumet och tillika vinylettan "TAMPA", spelat live och nominerats som “Årets nykomling” på Grammisgalan, vunnit Gaffaprisets “Årets genombrott”, utsetts till framtidens artist av P3, öppnat Lollapalooza och avklarat fem hela turnéer.

Följ Junior Brielle: Hemsida | Facebook | Instagram | Youtube