Leonard Cohen firar 80-årsdagen med att släppa nytt album

Leonard Cohen firar 80-årsdagen med att släppa nytt album

Den 23 september, två dagar efter sin 80-årsdag, släpper Leonard Cohen sitt 13:e studioalbum ”Popular Problems”. Den kanadensiske låtskrivaren, musikern, poeten, författaren och konstnären tar oss med på en ny resa i våra drömmar där vi slits mellan hopp och förtvivlan, sorg och glädje. Allt berättat med Leonards karaktäristiska basstämma. I samarbete med hyllade producenten och låtskrivaren Patrick Leonard (Madonna, Pink Floyd, Elton John, Bryan Adams) har denna legendar skrivit och spelat in ett nytt album med nio hypnotiska låtar som kommer fängsla både gamla som nya lyssnare.

Det första smakprovet från kommande albumet är singeln ”Almost Like The Blues”.

I samband med att nya albumet ”Popular Problems” släpps även hela Leonard Cohens backkatalog Mastrad för iTunes.

Multikonstnären Leonard Cohen har sålt över 23 miljoner album världen över och skrivit 12 böcker. Leonard Cohen har bland annat blivit ärad med Grammy Lifetime Achievement Award Recipient (2010), Rock & Roll Hall Of Fame (2008), the Canadian Music Hall Of Fame (2006), the Canadian Songwriters Hall of Fame (2006) and the Songwriters Hall Of Fame (2010) och Principe de Asturias Prize (2011). Leonard Cohens har sedan han återvände till konsertscenen 2008 spelat för fyra miljoner fans under 470 kvällar i 31 länder. Cohens sånger har genom åren spelats in av hundratals artister såsom bl.a. Jeff Buckley, Bob Dylan, Nina Simone, Johnny Cash, Lou Reed, Tori Amos, Nick Cave, Joan Baez, Harry Belafonte och Rufus Wainwright. Tribute album till Cohens ära har släppts i Frankrike, Norge, Kanada, Spanien, Tjeckien, Sydafrika, USA och Sverige.

Låtlista ”Popular Problems”

1. Slow