Linnea Henriksson kräver dans! - tillbaka med ny singel som släpps idag

Linnea Henriksson kräver dans! - tillbaka med ny singel som släpps idag

Bara dryga året efter succédebuten ”Till mina älskade och älskare” – som lyckades med den svårslagna bedriften att lägga beslag både på förstaplatsen på Spotifys albumlista och ge Linnea Henriksson priset ”Årets artist” på galan P3 Guld – är hon tillbaka!

- Jag hade inte planerat att släppa en skiva så snart efter förra, men kombinationen av att jag aldrig skrivit så mycket musik som jag gjort senaste året och att det har varit väldigt lekfullt och tillåtande i
studion gjorde att det blev så ändå. Alla samarbeten, melodier, texter - de liksom bara kom.

Idag släpper Sony Music stolt singeln ”Du söker bråk, jag kräver dans” som är det första smakprovet från det kommande albumet med samma namn.

– Jag var så jävla sugen på att dansa när jag skrev låten ihop med min producent Björn Hallberg och jag har märkt att jag själv hittat tillbaka till skivorna jag lyssnade på under högstadiet - mycket hip hop. Missy Elliott, Outkast och N.E.R.D. Tung bas och lekfulla produktioner som inte går att sitta still till. Så det är inte så konstigt att min egen musik präglats av det. Men jag har också fortsatt jobba mycket med kontraster och i just "Du söker bråk, jag kräver dans" är det tydligt då texten kontrasterar mot musiken, det är en småförbannad låt. Jag skriver mycket på den känslan märker jag, att ingen ska komma här och tro att de ska bestämma över mig, vare sig genom beröm eller kritik.

Det var som bekant i fjol som Linnea Henriksson med rasande fart lyckades att ringa in såväl försäljningssuccé, en stor lojal fanbase, supporta Sveriges största sommarturné, Gyllene Tiders ” Dags att tänka på refrängen” med ett crescendo på fjolårets P3 Guldgala!

Men lugnt och ledigt kan vänta, Linnea står just nu i startgroparna för uppföljaren till debutalbumet som släpps den 14 februari.

Singeln finns digitalt via:
Spotify: http://spoti.fi/1bqFwZa
iTunes: http://bit.ly/1abYPiy