Lisa Ekdahl släpper livealbum och musikdokumentär

Lisa Ekdahl släpper livealbum och musikdokumentär

Den 8 april släpps ”Lisa Ekdahl at the Olympia, Paris” – ett livealbum från en konsert på anrika Olympia i den franska huvudstaden. Med albumet kommer en timmeslång musikdokumentär där vi följer Lisa från scenen i Paris till gårdshuset på Södermalm i samtal och musikaliska möten med vänner som Ane Brun, Rikard Wolff och Eric Bibb.

Det var på vintern 1994 som "Vem vet" gavs ut och resten är modern svensk musikhistoria. Fortfarande, nästan två decennier senare, är det Lisa Ekdahl som nämns som referens så fort en ny svensk sångerska kommer fram. Ändå vet vi inte särskilt mycket om den mytomspunna sångerskan vars liv och skapande utgår från ett litet gårdshus på Södermalm i Stockholm, och som numera är lika stor i länder som Frankrike, Portugal, Brasilien, Spanien och Belgien som i sitt hemland.

I DVD:n som följer med ”Lisa Ekdahl at the Olympia, Paris”, gör Lisa ett undantag och släpper in oss i sin värld. Musikdokumentären hoppar mellan en konsert i Paris och några musikmöten Stockholm.

Konserten på Olympia, där albumet är inspelat, var avslutningen på Lisa Ekdahls kritikerrosade europaturné 2009 och 2010 som följde albumet "Give me that slow knowing smile". Olympia är en av Europas mest klassiska scener - där legender som Edith Piaf, Judy Garland, Nina Simone uppträtt.

Bandet består av Mathias Blomdahl (gitarr och slagverk), Tomas Hallonsten (piano, Hammond-orgel och trumpet) och Josef Zachrisson (bas).

Under sommaren och hösten 2011 kommer Ekdahl och bandet fortsätta turnera runt i Europa.

Se smakprov från musikfilmen här:

(http://www.youtube.com/watch?v=x5tZfaj3GHU)
www.lisaekdahl.com