MØ släpper albumet ”Forever Neverland”

MØ släpper albumet ”Forever Neverland”

Det globala genombrottet öppnade alla dörrar till drömmarnas land. Men det skapade också ett förvirrande kaos för MØ och därför valde hon att gå tillbaka till sig själv och söka sin egen väg framåt – och skriva med hjärtat. För hon vill hellre vara popvärldens äkta och felbara människa än en upphöjd celebritet. Ur denna resa kommer nu hennes andra album ”Forever Neverland”, som släpps idag via Sony Music.

Siffrorna kan ta andan ur vem som helst: "Lean On" med Major Lazer och MØ har streamats över en miljard gånger på Spotify - och streamingtjänsten har själv tidigare utnämnt den till den mest populära och streamade låten någonsin. MØ:s egna "Final Song" har över 400 miljoner streams. Den danska sångaren är - svart på vitt - en del av popvärldens elit och det är därav också naturligt att globala musikmedier som Billboard listar hennes nya album som ett av höstens mest efterlängtade.

MØ vill gärna fortsätta att skapa låtar för en stor publik. Men hon är också noga med att sätta sig själv först när hon på ”Forever Neverland” skriver om sina egna personliga tvivel, sina inre motsägelser och sin strävan om frihet. Skivan tar också upp universella ämnen som att famla efter sig själv, att fylla 30 år och leva med en rädsla för vuxenlivet.

"Forever Neverland" omfattar en av de paradoxer som finns i henne: fascinationen och glädjen över poppens ungdomsfixerade drömvärld och hennes medvetenhet om att inte gå vilse i samma värld.

"Jag har skrivit många låtar de senaste åren. I alla riktningar. Men under 2017 började jag sortera ut de låtar som var mest ärliga. Låtarna jag gillade var de där jag kände mig splittrad. Att jag å ena sidan skulle vara en stjärna i L.A, och att jag å andra sidan kände mig som lilla Karen från Ejlstrupvej", berättar MØ.

”Forever Neverland” innehåller samarbeten med storheter såsom Diplo, Empress of och Charli XCX. Men det är tillsammans med kanadensiska producenten STINT som MØ har skapat majoriteten av albumets låtar såsom "Blur", som kretsar kring känslan av att vara kreativt förlorad, det politiskt influerade spåret "Way Down", som berättar om en värld i brand, och albumets sista spår "Purple Like the Summer Rain”, som handlar om att inte bli lycklig över att nå ett mål eller av att en dröm går i uppfyllelse.

"Det är absurt att säga "I’ve made it". För det viktiga är att bevara nyfikenheten och fortsätta söka vidare”, säger MØ och förklarar vidare:

"Några av de viktigaste sakerna jag har lärt mig under de senaste åren är att det är i processen som du hittar stunder av lycka. Detta hänger samman med en annan viktig läxa: att du kommer att behöva lita på att det du bidrar med är tillräckligt bra. Från denna utgångspunkt kan du fortsätta att utvecklas och växa."

Därför är ”Forever Neverland” på inga sätt ett facit eller ett slutgiltigt svar. Det är ännu en drivkraft.

"För mest av allt vill jag kunna känna mig fri. Kreativt såväl som personligen."

För att fira albumsläppet drar MØ på europeisk turné och spelar på Annexet i Stockholm den 28 november och på Pustervik i Göteborg den 30 november.

"Blur" (Lyric Video)

, alias Karen Marie Ørsted, föddes 13 augusti 1988. Hon debuterade med singeln ”Glass” i januari 2013. Debutalbumet ”No Mythologies to Follow” kom i mars 2014 och fick fina recensioner i åtskilliga tongivande medier, däribland The Guardian och Pitchfork. MØ har bland annat vunnit sju Gaffa-priser, fyra Danish Music Awards, tre danska Steppeulve, en Billboard Music Award och en European Border Breakers Award. Hon har uppträtt världen över med egna konserter, på festivaler och i tv-shows – bland annat Glastonbury 2016 och talkshowen Jimmy Kimmel Live.

Följ MØ här: