​MØ släpper nya singeln “Kamikaze” – producerad av Diplo

​MØ släpper nya singeln “Kamikaze” – producerad av Diplo

Den danska stjärnan släpper nytt album under våren 2016 och idag släpps nya singeln ”Kamikaze” – MØ's första sedan hennes röst hördes som feature på Major Lazers succé ”Lean On”. Med över en miljard streams totalt (600 miljoner visningar på videon på YouTube och 473 miljoner lyssningar på Spotify) blev "Lean On" en av de största låtarna 2015.

Nya låten ”Kamikaze” är producerad av Diplo och samarbetet mellan de två stjärnorna har onekligen visat sig vara en framgångssaga. Det började genom att MØ berättade i intervjuer att hon är ett stort fan av Diplo och Major Lazer och att det vore en dröm att få jobba med dem. Det hela ledde till att fans började skriva på Twitter att MØ och Diplo borde samarbeta. Diplo hörde av sig till danskan och berättade att han gillade hennes musik och ett samarbete tog fart efter ett första möte i Amsterdam. Fansen förde på så sätt samman MØ och Diplo och det hela resulterade i deras första hitsingel ”XXX 88” samt att MØ var förband åt Major Lazer under deras utsålda Europaturné. 2014 släppte MØ det kritikerkramade debutalbumet ”No Mythologies To Follow” innehållande singlarna ”Pilgrim”, ”Waste of Time”, ”Don’t Wanna Dance” och ”XXX 88” feat. Diplo.

- aka Karen Marie Ørsted – växte upp på Fyn, en av Danmarks största öar. Som barn var hon förälskad i popmusik och hon skrev sina första låtar när hon var sju år gammal. I tonåren blev hon politiskt aktiv - punk och den antifascistiska rörelsen blev hennes fokus. Hon bildade det stökiga elektropop/punkbandet Mor när hon var 18 år gammal. Hon fortsatte parallellt att skriva musik i sovrummet med sin laptop och provade många olika sound och stilar - 2009 transformerades detta till soloprojektet MØ och danskan fick en snabb viral spridning när hon lade upp den känsloladdade låten ”Maiden” på internet. MØ blev på kort tid både pressens och bloggvärldens favorit och hyllades av NME, Pitchfork, The Fader och Radio 1 för att nämna några. Allt tog extra fart när singeln ”Pilgrim” släpptes tidigt 2013 vilket resulterade i ett skivkontrakt med RCA, innan MØ ens släppt sin första EP.

www.momomoyouth.com
www.facebook.com/MOMOMOYOUTH