Nya Sonylabeln BABA recordings signar Kaah

Nya Sonylabeln BABA recordings signar Kaah

I slutet av januari ingick Sony Music Sweden & Petter Askergren, Patrik "Sleepy" Elofsson, Johan Lindqvist och Stefan "Storken" Johansson ett avtal kring en helt ny label. Idag presenterar de stolt BABA recordings med soullegenden Kaah som deras första signing.

BABA recordings kommer arbeta med såväl nya talanger som med rutinerade vetaraner och vill inte begränsa sin musikaliska nyfikenhet åt något håll.

"Vår smak har alltid varit bredare än den musik vi är mest förknippade med och våra samlade kunskaper och erfarenheter är värdefulla oavsett artistenas uttryck. BABA recordings jobbar med bra artister och bra musik, punkt." - Patrik "Sleepy" Elofsson

Att Kaah blir BABA recordings första artist kommenterar Petter så här:

“Jag och Kaah startade våra karriärer samtidigt på BMG 1998 och jag blev ett fan redan vid första lyssningen av hans debutalbum "Kaahlender". Våra vägar har korsats flera gånger genom åren och jag kan knappt beskriva med ord hur spännande det ska bli att få arbeta Kaahs nya alster inom BABA. Jag anser Kaah vara förfiguren till hela den nya soulpopvågen av fantastiska artister som just nu dominerar i Sverige".

Med debuten från 1998 påbörjade Kaah ett unikt utforskade av text på svenska som inte liknade vad någon annan artist gjort tidigare och den utvecklingen fortsatte ända fram till 2006 då han tog en paus från musiken. Influenserna från Kaahs unika textförfattande, låtskrivande och produktioner gör sig starkt påminda i den våg av svenskspråkiga soul- och popartister som slagit igenom de senaste åren, där flera av dem har rättmätigt hyllat honom som en förebild.

Att Kaah nu återvänder till musiken är som en dröm som går i uppfyllelse och BABA recordings kan inte önska en bättre start än att få hjälpa en av svensk musiks mest respekterade och kvalitativa artister i nästa fas av hans karriär där också den större publiken är redo att ta del av hans musik.

Kaah är i studion och arbetar för fullt. Nytt material är att vänta efter sommaren.