Singelomslag - Niello  "13 glas"
Singelomslag - Niello "13 glas"

Nystart och ny singel för Niello.

Med hits som ”Sista ordet” (feat. Robin Stjernberg), ”Legenden” (feat. Phantomen), ”Över mig” (feat. Danny Saucedo och Canto) och ”Arlanda” har rapparen Niello etablerat sig som en av Sveriges senaste hitmakare. Suggestivt rytmiskt tänk, pricksäkra formuleringar och hitdoftande refränger har gett ovanstående låtar allt mellan en miljon och 30 miljoner spelningar på Spotify.

Niello, eller Niklas Grahn som han egentligen heter, färdigställer i skrivande stund debutalbumet Dahlia, som kommer att släppas i år. Ett första smakprov kommer i form av singeln ”13 Glas”, en låt som ger röst åt den tonårige upplagan av Niklas.

En enkel men fet låt som beskriver känslan av frihet och ansvarslöshet i tonåren när man kör rondellerna runt den lokala macken och har det gott, sammanfattar Niello.

Om det är något som karaktiserar Niellos låtar, är det rytm- och taktkänsla. Han spelade trummor som ung och applicerar det på sina texter. Niello blandar högt och lågt, stort och smått, lyckligt och ledset, party och reflektion, energi och vila. Hans behandling av det svenska språket avslöjar en unik förmåga att kombinera rim, innehåll, rytmik och flow på ett sätt som skapar starka känslor och hög igenkänningsfaktor. Något som hans imponerande streamingsiffror bekräftar.

– Jag är väldigt noggrann med hantverket, erkänner han. Jobbar väldigt hårt för att det i slutändan ska vara enkelt och lätt att ta till sig, säger Niello. Det är det till synes enkla, men genomarbetade, som lever längst.

Niello är numer signad till Sony Music och hans debutalbum ”Dahlia” planeras att släppas längre fram i vår.

Singeln ”13 glas” släpps idag den 23 februari.

Följ Niello här:
FB