Out Among The Stars, det bortappade Johnny Cash albumet, ute 21 mars 2014

Out Among The Stars, det bortappade Johnny Cash albumet, ute 21 mars 2014

Nyligen hittat studioalbum med 12 ej tidigare utgivna låtar.

Legacy Recordings och Sony Music Entertainment, kan nu stolt meddela att Out Among The Stars (Columbia/Legacy),ett enastående album som omfattar 12 nyligen upptäckta Johnny Cash studioinspelningar, släpps den 21 mars 2014.

Låtarna i Out Among The Stars spelades från början in i Nashville, Tennessee i ‘Columbia Studios’ 1981 samt i ‘1111 Sound Studios’ 1984 och producerades av Billy Sherrill, som var A&R-ansvarig på CBS Records Nashville vid det tillfället.

Albumet innehåller duetter med June Carter Cash samt Waylon Jennings och Johnny valde att samarbeta med en ensemble bestående av en ung Marty Stuart på gitarr och mandolin samt Nashville A-Team medlemmarna Jerry Kennedy (gitarr), Pete Drake (steel guitar), Hargus "Pig" Robbins (piano) och Henry Strzelecki (bas).

De bortglömda inspelningarna på Out Among The Stars låg i låtvalvet från åren då Columbia Records gav ut Johnny Cashs sista album och dök upp 2012, när John Carter Cash, tillsammans med Cash-experterna på Legacy, katalogiserade sin fars och mors arkiv i Hendersonville, Tennessee och på Sony Music Archives.

"When my parents passed away, it became necessary to go through this material," säger John Carter Cash. "We found these recordings that were produced by Billy Sherrill in the early 1980s…they were beautiful."

Tillsammans med samproducenten Steve Berkowitz samlade John Carter Cash ihop musiker som bland andra Marty Stuart, Buddy Miller och Carlene Carter för att återställa albumet i Cash Cabin Studios i Hendersonville. Resultatet, Out Among The Stars, är ett fantastiskt Johnny Cash album som kopplar samman Johnnys revolutionära rockabilly-stil från Sun Records åren med de epokgörande sista albumen som han spelade in för American Recordings.

Genom 5 decennier av musikskapande, var The Man In Black inte bara en av de mest produktiva artisterna någonsin, utan även den amerikanska musiken personifierad.

Efter 30 år kan Out Among The Stars, ett klassisk Johnny Cash album, höras för första gången!

Johnny Cash - Out Among The Stars

Låtlista

1.  Out Among The Stars
2.  Baby Ride Easy - duett with June Carter Cash