Pharrell Williams släpper nya albumet ”G  I  R  L”

Pharrell Williams släpper nya albumet ”G I R L”

Världsstjärnan Pharrell Williams släpper nya albumet G  I  R L den 3 mars, artistens första album som släpps på Columbia Records. Första singeln är den Oscarsnominerade låten ”Happy” som redan nått stora framgångar, inte minst i Sverige där låten toppar listorna på Spotify, iTunes, radio samt den officiella singellistan. Albumet finns redan nu att förhandsboka http://smarturl.it/GIRLalbum

"When Columbia Records presented me with the opportunity to make an album, three things came to mind,” säger Pharrell. “One was the sense of overwhelming honor that I felt when I realized that they were interested in partnering with me on the album that I had always dreamt of making.  Two, it would have to feel festive and urgent.  And three, I instantly knew it would be called G  I  R  L. I hope you like it."

I dagsläget befinner sig Pharrell i London där han ikväll kommer att framföra ”Happy” på BRIT Awards. I helgen kunde vi se Pharrell på NBA All Star Game där han framförde några av sina största hits i ett medley tillsammans med Snoop Dogg, Busta Rhymes, Diddy, Nelly och Chad Hugo.

“Happy” kunde först höras i soundtracket till filmen Despicable Me 2 och har blivit en hit världen över. Låten har toppat listor i mer än 175 länder och sålt mer än 2.3 miljoner exemplar och är denna vecka #2 på Billboard Hot 100.

Förra månaden lyckades Pharrell ta hem fyra Grammy Awards, bland annat för Producer of the Year, Album of the Year för Daft Punks “Random Access Memories” samt både Record of the Year såväl som Best Pop Duo/Performance för Daft Punks “Get Lucky.” Under sin karriär har Pharrell vunnit sju Grammy Awards.

Från tidiga tonåren i Virginia Beach på tidigt 90-tal, till Billboards Producer of the Decade-pris som han fick 2010, har Pharrell ständigt varit känd som en kreatör med unikt uttryck och stil. Han började sin producentkarriär som ena halvan i The Neptunes med Chad Hugo och har skapat låtar som Daft Punks “Get Lucky,” Robin Thickes “Blurred Lines,” Nelly’s “Hot in Herre”, Jay-Zs “I Just Wanna Love U (Give It 2 Me)”, Britney Spears “I’m A Slave 4 U” och Justin Timberlake’s “Like I Love You.” Tillsammans med Chad Hugo och Shae Haley skapade Pharrell den alternativa rock/hip hop-gruppen N.E.R.D.

Med ett gediget modeintresse har Pharrell även lyckats bli en ikon i modevärlden där han bland annat har designat accessoarer och smycken för lyxmodemärkena Louis Vuitton och Moncler. Med i am OTHER, Pharrells senaste satsning och ett kreativt multimedia kollektiv fortsätter Pharrell att vara en betydande drivkraft inom populärkultur.

www.pharrellwilliams.com

www.facebook.com/Pharrell