​Ryan Adams släpper tolkning av Taylor Swifts album ”1989”

​Ryan Adams släpper tolkning av Taylor Swifts album ”1989”

Den amerikanske singer-songwritern Ryan Adams har valt att göra sin egen version av Taylor Swifts popalbum ”1989”. Resultatet hyllas av kritiker samtidigt som Swift själv känner sig ärad av Ryans albumtolkning. Adams offentliggjorde albumsläppet via Twitter varpå Swift snabbt svarade "Är det här sant??????? JAG KOMMER ATT SVIMMA" när hon blev varse om nyheten. Twitterhyllningarna de två genierna emellan har sedan fortsatt där Swift bland annat skrev ”Jag kommer inte att kunna sova inatt eller någonsin igen och jag kommer att fira den här dagen varje år som en högtid. JAG ÄR LUGN”.

Taylor Swifts ”1989” är hennes femte studioalbum där stjärnan återigen valt att jobba med de svenska låtskrivarna och producenterna Shellback (Johan Schuster) och Max Martin (Martin Sandberg). Även de svenska producenterna Ali Payami och Mattman & Robin hittas på det prisbelönta albumet. Singlarna ”Shake It Off”, ”Blank Space” Och ”Bad Blood” blev precis som albumet etta på Billboardlistan i USA. Att höra Ryan Adams göra flertalet svenskskrivna och storslagna poplåtar till alternativa countrylåtar adderar ytterligare en dimension till låtarna.

Till skillnad från Taylor Swifts album ”1989” finns Ryan Adams version tillgänglig på musiktjänsten Spotify och samtliga digitala plattformar.

Ryan Adams har vunnit ett flertal Grammys och bakom sig har han en kritikerrosad karriär både som soloartist samt medlem i Cardinals med framgångsrika alster som ”Heartbreaker”(2000), ”Gold” (2001), ”Love Is Hell” (2004), ”Cold Roses” (2005),”Easy Tiger” (2007) och ”Ashes & Fire” (2011) och det självbetitlade albumet ”Ryan Adams”. Adams driver dessutom egna PAX-AM labeln med vilken han bland annat har släppt ett flertal singlar och Cardinals III/IV album.

“Can Ryan Adams’ Taylor Swift 1989 cover album just get here already?”—BILLBOARD

“Could be the album of the year.”—DETAILS

"Not only does Ryan Adams’s 1989 appear to actually exist, but judging by what’s been shared, it could be pretty wonderful.”—GRANTLAND

"Yes, please… Part of the fun of any cover is getting a glimpse into the person, not just the performer. Getting to see what they geek out over, just as we’re geeking out over them. That Adams is a mega-fan of Swift, who also got started as a teenager on the alt-country circuit, albeit in a slightly more wholesome manner, is no surprise but is still perfect.”— VANITY FAIR