Sandra Beijer släpper musik

Sandra Beijer släpper musik

Vad händer om man låter texterna gå först och musiken komma sen? Sandra Beijer, författare, manusförfattare och en av Sveriges största och mest etablerade bloggare lanserar sitt senaste projekt: Tjejdikter.

Tjejdikter är ett experimentellt musikprojekt där författaren och bloggaren Sandra Beijer samarbetat med sju svenska kvinnliga artister för att skapa musik tillsammans utifrån nyskrivna texter.

"Jag ser Tjejdikter som en fiktiv artist, eller som ett alter-ego, som bjuder in sina favoritartister att vara med på sin skiva", säger Sandra Beijer.

I höst släpps ett album. Sju spår av sju kvinnliga artister där Sandras tonsatta texter bildar hjärtat i varje låt. Idag släpps första singeln ”Alaska” med Ji Nilsson. Valet av medverkande artister var inget slumpmässigt beslut för Sandra Beijer. Med Tjejdikter vill Sandra Beijer ge ljus åt kvinnliga artister på Sveriges indiescen.

Musiken är inspirerad av artister som Magnetic Fields, Jonathan Richman och Doktor Kosmos. Sandra Beijer beskriver musiken själv som “sorglig men rolig”.

”Det här projektet är skapat ur lust och har varit roligt hela vägen från start till mål. Tjejdikter är inte för alla, och det vill jag inte att det ska vara heller. Men om någon vilsen tjej med brustet hjärta kan bli glad, upplyft och känna sig mindre ensam av min musik är jag mer än nöjd.”, säger Sandra.

Idag släpps debutsingeln “Alaska” från albumet, för sång står Ji Nilsson. Hon är känd för sin fängslande blandning av pop-och elektronisk musik. Ji fick uppmärksamhet med sin debut-EP "Blue Is The Saddest Colour" år 2015, följt av sitt debutalbum “Scandinavian Pain" år 2017, vilka båda var självskrivna och producerade.

Lyssna på Alaska här!

Sandra berättar om Alaska: ”Det är en vårig popkaramell om ett triangeldrama där ett komplicerat språkljud hamnar i centrum. Haha. Jag ser den som en konstig liten novell”

Med albumsläppet planerat till Bokmässan ser Sandra fram emot att dela sin musik med en publik av litteraturintresserade och bokälskare. ”Det blir ett annorlunda sätt att lansera musik på,” säger Sandra Beijer. ”Men det känns helt rätt för Tjejdikter”

Tjejdikter släpps via Milkshake/Sony Music Sweden.

Om Sandra Beijer

Sandra Beijer är författare, manusförfattare och en av Sveriges största bloggare. I snart 20 år har hon dagligen delat med sig av texter, tankar och bilder och över tid byggt upp en fanbase med 1,5 miljoner sidvisningar i månaden. En genomgående faktor under alla år har varit ett enormt musik-intresse där hon använt sin plattform för att lyfta olika genres, artister och låttexter. Som playlist-kurator har hon byggt upp en Spotify-profil med över 22.000 följare och över 120 spellistor. Förutom Tjejdikter skriver Sandra just nu på en pjäs.

Om Ji Nilsson

Ji Nilsson är en svensk artist/låtskrivare/producent känd för sin fängslande blandning av vemodig pop och elektronisk musik. Hon kommer från Stockholm och debuterade 2014 med låten ”Heartbreakfree” och ”Nothing” som uppmärksammades både hemma i Sverige och utomlands. Ji Nilsson skriver och producerar all sin musik själv. Debut-EPn "Blue Is The Saddest Colour" kom 2015 och följdes av fullängdsalbumet "Scandinavian Pain" 2017. Hon har över 25 miljoner streams världen över och har mottagit lovord från Billboard, The Guardian och V Magazine.