Searching For Sugar Man – Rodriguez säljer guld

Searching For Sugar Man – Rodriguez säljer guld

Soundtracket till dokumentärfilmen ”Searching For Sugar Man” har länge legat högt uppe på den svenska topplistan och nu har albumet sålt guld i Sverige.

Searching For Sugar Man är den prisbelönta dokumentärfilmen från 2012 om musikern Sixto Diaz Rodriguez som hade en kort karriär i USA i slutet av 1960-talet och som antogs ha begått självmord i slutet av 1970-talet efter att spårlöst ha försvunnit från musikscenen. Rodriguez musik levde vidare och han blev en superstjärna i Sydafrika utan att veta om det. Framförallt blev Rodriguez och hans musik en viktig röst för det vita apartheidmotståndet i Sydafrika.

Filmen ”Searching For Sugar Man” tar tittaren med på en gripande resa där mysteriet om Rodriguez nystas upp steg för steg och där målet är att ta reda på sanningen om Rodriguez.

Searching For Sugar Man regisserades av svenska Malik Bendjelloul och blev den 24 februari Oscarsbelönad i kategorin bästa dokumentär under Oscarsgalan på Dolby Theatre i Hollywood, Los Angeles.

Rodriguez kommer till Sverige för en konsert på festivalen Stockholm Music & Arts som hålls på Skeppsholmen den första helgen i augusti 2013.