Simon Russell släpper känslosamma debut-EP:n "Art By You" – en musikalisk resa med poetiska texter och vackra melodier

Simon Russell skapar musik med poetiska och starka texter, ackompanjerade av vackra och avskalade melodier. Idag släpps hans debut-EP "Art By You" med fyra personliga låtar, där Simons kraftfulla och gripande röst omedelbart för oss in i hans musikaliska värld.

Han tog med sig låtarna till producenten Kevin Andersson (bl a Sarah Klang) och tillsammans spelade de in skivan. Texterna är ofta abstrakta och påminner om Joni Mitchells poetiska lyrik, rotade i Simons egna personliga erfarenheter.

LYSSNA HÄR

Simon berättar om låtarna:

Moon Eyes” – En låt om tid och rum, om minnen genom ett år uppdelat i höst, vinter, vår och sommar. Om hur ofta vi låter tiden springa ifrån oss och om hur den är svår att fånga.

Down” - är en frustrerad och rå låt som belyser politik och förtryck. Även hierarkier och vapenlagar, om patriarkatet och främlingsfientlighet.

What You Wrote” - handlar om psykisk ohälsa. Om att försöka gå vidare från ett mörker som viskar lögner, att släppa taget om det mörkret och att komma ihåg att det finns en plats någonstans där ett mående kan bli bättre.

The Boxer (Live)” - är en akustisk och naken tolkning av Simon & Garfunkels låt, live-inspelad i studio.

“Jag har velat skriva texter som inte är för uppenbara utan där lyssnaren får reflektera över dem med sina egna erfarenheter,” säger Simon.

Uppvuxen i Härnösand med rötter i både England och Irland, fann Simon tidigt musiken samt intresset för konst, foto och skrivande – något som tydligt präglar hans konstnärskap. Han har vid några tillfällen spelat på Göteborgs Långgator och fyllt barerna med sina avskalade och akustiska spelningar. Han har också byggt en stark fanbase på sina sociala medier genom sina uttrycksfulla videos, som är konstnärliga, personliga och mycket musikaliska.

Genuinitet är central del av Simons liv och ger en ärlighet och råhet till hans musik, texter och sång. Hans musik är en blandning av indie/alternativ, folk och blues.

INSTAGRAM | TIKTOK | SPOTIFY

Johanna Boström Stone