Sony Music inleder samarbete med Record Union

Sony Music inleder samarbete med Record Union

Sony Music inleder idag ett samarbete med Record Union, Nordens ledande distributör av independentmusik. ”-Samarbetet mellan Sony Music och Record Union är unikt och skapar otroliga möjligheter för artister som vill ta nästa steg i sin karriär”, säger Daniel Nilsson, VD för Record Union.

Samarbetet innebär i korthet att osignade artister som laddar upp och distribuerar sin musik hos Record Union kommer från och med idag erbjudas möjligheten att bli upptäckta av Sony Musics A&R- och talangutvecklingsteam. Genom olika smarta verktyg som Record Union tillhandahåller kommer Sony Music på nära håll kunna följa och ha en aktiv dialog med dessa artister. Även Record Unions existerande artister kommer erbjudas möjlighet att aktivera funktionen.

”-Record Union kommer bli den brygga mellan osignade artister och skivbolag vi på Sony tidigare har saknat”, säger Mark Dennis, VD för Sony Music. ”- Vi är säkra på att vi tack vare detta samarbete kommer upptäcka flera talangfulla artister och erbjuda dem en spännande och utvecklande framtid hos oss.”

Sony Music kommer ta en aktiv roll i samarbetet och gläds åt möjligheten att kunna föra en dialog med spännande artister redan på ett tidigt stadium. Helen McLaughlin, Head of A&R på Sony Music kommenterar: ”- Vi är övertygande om att Sverige hyser enormt mycket talang och att vi nu på ett enkelt sätt kan få upp ögonen för framtidens artister redan idag.”

Utöver att lyssna på uppladdad musik samt ge feedback och råd kommer Sony Music att marknadsföra utvalda artister i sina kanaler för att på så sätt nå en bred publik. Självklart finns även möjlighet till skivkontrakt.

Till en början omfattar samarbetet enbart Sverige, men expansion till fler marknader är planerad.

För mer information om samarbetet, se sonymusic.se/recordunion

Kontaktperson Sony Music: Johan Lantz

Kontaktperson Record Union: Daniel Nilsson

Sony Music Entertainment är ett av världens ledande musikbolag med 44 kontor runt om i världen. I Sverige jobbar Sony Music med artister som Melissa Horn, Kim Cesarion, Amanda Jenssen och Danny Saucedo, och international med världsstjärnor som Beyoncé, Bruce Springsteen, P!nk och Daft Punk.

Record Union är Nordens ledande digitala distributör av independentmusik. Sedan starten för tre år sedan har idag över 25 000 artister registrerat sig och de levererar till alla viktiga plattformar som exempelvis Spotify, iTunes, Deezer, WiMP och Beatport. De har tidigare agerat språngbräda åt nu framgångsrika artister som Medina, Vinsten, Emblem3 och Bara På Låtsas.