Sony Music lanserar Spotify-appen Filtr – spellistegeneratorn med en social twist

I takt med att musiktjänster som Spotify växer har spellistor blivit ett av de vanligaste sätten att konsumera musik i dag. Det finns en uppsjö av spellistetjänster på marknaden som erbjuder mer eller mindre ofta uppdaterade spellistor i olika genrer. Men nu lanseras Filtr, en app som lyfter spellisteupplevelsen till nästa nivå och hjälper dig att upptäcka ny musik och artister som passar just dig. Dessutom gör den nya Spotify-appen det möjligt att skapa demokratiska party-spellistor.

I dag lanseras Spotify-appen Filtr, det är en unik spelliste-app som låter användaren bygga spellistor baserat på sina Facebook-vänner, event, favoritartister, musikgenrer och mycket mer. Filtr tipsar dig dessutom om befintliga spellistor och nya skivsläpp baserat på vad du tidigare har lyssnat på Spotify. Filtr finns tillgänglig i alla länder där Spotify har lanserat.

Hur många är vi inte som har varit på en fest där musiken spårar ut eftersom alla vill vara kvällens DJ på Spotify. En unik funktion med Filtr är möjligheten att skapa demokratiska spellistor baserat på Facebook-event. Filtr kollar upp festdeltagarna och vilken musik de gillar, hittar minsta gemensamma nämnare och skapar därefter spellistan som gör festen i ett kick.

”Spotifys Apps-plattform ger oss musikbolag nya möjligheter att presentera våra artister och releaser på ett nytt spännande sätt. Vi är stolta att kunna lansera vår första Spotify-app Filtr, vars syfte är att lyfta spellisteupplevelsen till nästa nivå. Vi tror att appens enkelhet och de sociala funktionerna gör att den kan bli ett fantastiskt verktyg för att upptäcka ny musik.” säger Mark Dennis, VD på Sony Music Sverige.

"This app created by a team from Sony Music in Sweden is the one I’m most excited about, since it will make it a snap to create a party playlist everyone will enjoy.", skriver den globala tekniksiten TechCrunch.com.

"Much more than just a playlist app", skriver Recombu.com

Spotify-appen Filtr har utvecklats av Sony Music i Sverige tillsammans med webbyrån Circuit. Filtr-plattformen är kopplad till Spotify, Facebook och Last Fm och tipsar om musik från alla världens hörn och skivbolag.

Hemsida: http://www.filtr.com

Filtr-appen på Spotify: http://open.spotify.com/app/filtr

Kontakt Sony Music: Jacob Herbst (jacob.herbst@sonymusic.com)

Kontakt Spotify: Sofie Grant (press@spotify.com)