​Sony Music Sweden vann dubbelt på årets InHousegala

​Sony Music Sweden vann dubbelt på årets InHousegala

I tisdags gick InHousegalan 2016 av stapeln - Sveriges enda reklamtävling för inhouseavdelningar. Sony Music Sweden tog dels hem ”Bästa Digitala Aktivitet" för sin kampanj med Alan Walkers hitsingel ”Faded” samt priset ”Årets Rookie” som gick till Lisa Hultengren, Creative Manager på Sony Music Sweden.

Det är andra året i rad som Sony Music Sweden tar hem Guld på InHouse i kategorin ”Bästa Digitala Aktivitet” där kampanjer bedöms utefter dess kreativitet, form och utförande. Andra nominerade i samma kategori var bland annat Universal Sweden Creative Labs för Avicii Begins, Vitamin Well för Zlatan@Work och Fritidsresor/TUI Nordic med appen Min semester.

Gunnar Duintjer, VD på Arkitektkopia och juryordförande i tävlingen motiverar vinsten: ”Med lanseringen av Alan Walker visar Sony Music i år igen var skåpet ska stå. Att på det här viset använda digital aktivering baserat på ett smart dystopiskt koncept – och på ett sånt utstuderat sätt bygga en helt okänd artists personlighet och hypen runt honom – är oerhört bra orkestrerat från början till slut. Juryn är mäkta imponerad och vill bara se mer. Gärna år efter år.”

Vinsten för ”Årets Rookie” nominerades med: ”Årets Rookie är en uppskattad och innovativ medarbetare. Utan tidigare erfarenhet från musikbranschen har hon tagit sig an både berömda artister samt skapat lyckade internationella kampanjer för debutanter. Kreativiteten, förståelsen för målgruppen samt de enastående resultaten präglar hennes insatser och vi kan inget annat än utse Lisa Hultengren till Årets Rookie.”

Kampanjen för Alan Walker har uppmärksammats på flera håll -i somras prisades ”Faded”-kampanjen med ett silverlejon på den internationellt prestigefyllda reklamtävlingen Cannes Lions i kategorin ”Excellence in Music Content Production and Distribution Strategy”. Alan Walker är även nominerad som ”Best Digital Artist” i Music Ally Digital Music Awards som går av stapeln den 26 oktober.

Den 18-årige artisten och producenten är en av de mest framgångsrika artisterna globalt under 2016. ”Faded" släpptes i december 2015 och har i dag nått åtta miljoner sålda exemplar världen över.

Länkar:
InHouse 2016
Cannes Lions: Se Sony Musics vinnande bidrag
The Music Ally Digital Music Awards 2016
Lyssna på Alan Walker ”Faded"

*På bilden från vänster: Sony Musics Katrin Bohman (Head of International Exploitation), Johanna Hoffman (Product Manager), Lisa Hultengren (Creative Manager)