Superstjärnan Leona Lewis släpper nytt album och besöker Sverige

Superstjärnan Leona Lewis släpper nytt album och besöker Sverige

Sju år efter vinsten i brittiska X Factor och mer än 20 miljoner sålda singlar och album senare är Leona Lewis tillbaka med sitt efterlängtade tredje album ‘Glassheart’ som släpps den 28 november.

Första singeln från albumet heter ’Trouble’ och är skriven av en imponerande grupp talanger; Emeli Sande, Naughty Boy, Craze and Hoax, Fraser T Smith och Leona Lewis själv.

På albumet ’Glassheart’ har Leona Lewis jobbat med producenten Fraser T Smith som tidigare jobbat med artister som Adele och Florence & The Machine. Bland övriga medarbetare på albumet märks bland annat svenska Jörgen Elofsson.

I början av nästa år, den 12 februari, kommer Leona Lewis till Stockholm för att uppträda i Globen under Art On Ice. Den sprakande uppvisningen inkluderar några av världens allra främsta konståkare som OS vinnarna Evgeni Plushenko och Shizuka Arakawa, världsmästarna i paråkning Aliona Savchenko & Robin, svenska Viktoria Helgesson samt många fler. Uppträdandet i Globen är Leona Lewis första live framträdande i Sverige.

Leona Lewis blev världsberömd med sin singel ‘Bleeding Love’ som toppade listorna i över 30 länder.

Debutalbumet  ’Spirit’ var det första albumet med en kvinnlig brittisk soloartist som gick in etta i USA.

Fakta Leona Lewis

• Singeln ’A Moment Like This’ släpptes i december 2006 och satte två världsrekord – både som snabbast säljande download någonsin och mest sålda download på en vecka.
  • Singeln ’Bleeding Love’ låg etta i mer än 30 länder och var världens bäst säljande singel 2008
  • Leona Lewis utsågs som Top New Artist av Billboard Magazine 2008
  • ’Run’ släpptes i november 2008 och blev då världens snabbaste säljande singel/download med mer än 69 000 sålda på bara 2 dagar
  • 2008 var Leona Lewis nominerad till fyra Brit Awards – British Female, British Album, British Single och Breakthrough Act