​The Royal Concept är tillbaka med nya EP:n ”Smile”

​The Royal Concept är tillbaka med nya EP:n ”Smile”

Efter framgångar runt om i världen med debutalbumet ”Goldrushed” bytte medlemmarna i The Royal Concept ett snöigt Sverige mot ett soligt Los Angeles och började arbetet med en uppföljare. Med nya EP:n ”Smile” får vi 5 teasers av vad som komma skall...

Den svenska kvartetten bestående av David Larson (sång/gitarr), Filip Bekic (gitarr), Magnus Robert (bas) och Frans Povel (trummor) uppmärksammades stort när låtarna ”Gimme Twice”, ”World on Fire” och ”D-D-Dance” blev virala hittar och nådde #1 #2 och #3e placeringen på den trendsättande toppliste-bloggen ”Hype Machine" under hösten 2012.

The Royal Concept reste till New York och kontrakterades till LAVA/Republic Records som samma år släppte den självbetitlade EP:n ”The Royal Concept”. Med debutalbumet ”Goldrushed” kom hitsingeln ”On Our Way” som blev ett indie-anthem världen över. Låten har bland annat hörts i sammanhang som tv-serien Glee, Apple-key note, MTV´s Catfish och varit theme song till FIFA 14.

Den nya EP:n ”Smile” är inspelad i Los Angeles tillsammans med producenten Tony Hoffer (M83, Phoenix, Depeche Mode, The Kooks.)

- Tony har producerat några av våra absoluta favoritskivor, berättar frontmannen David Larson. Vi har ett stort kontrollbehov när det kommer till musik och i en dyr inspelningsstudio blir vi stressade. Att veta att det för varje felsteg försvinner tusenlappar ger en bara paranoia, så hittills har vi alltid producerat och spelat in allting själva i vår lilla källare i Stockholm för att kunna jobba i lugn och ro. Men när Hoffer hörde av sig ville vi ge det en chans och han fick verkligen studiorummet att kännas precis lika lekfullt som en jävla festivalscen. Vi njöt av varje sekund och litade på honom och han litade på oss.

EP:ns första singel ”Fashion” är en kaxig, funkig, gitarrbaserad låt med T.Rex-doftande vokaler och ett drivande beat.

- Fashion är ett jäkligt laddat ord och fenomen som vi ju ständigt dras till och påverkas av, säger bandets gitarrist och låtskrivare Filip Bekic. Det var lockande att använda i en refräng, så vi skrev en låt om att vara så in åt helvete förälskad i den här vilda och fria människan som ger blanka fan i att följa några regler eller lagar. Hennes person, hennes fashion, är som den skönaste och vackraste käftsmällen du någonsin fått…och det är inte lätt alla gånger, att känna att man måste keep it up med någons genialitet.

Förutom ”Fashion” finns också titelspåret ”Smile” där alla fyra medlemmarnas röster blandas med tunga trumsamplingar och fuzz-gitarrer.

- ”Smile” var den första låten vi skrev för EP:n, berättar David. Låtar ramlar från himlen hela tiden och det gäller att fånga dem. Vi släpper bara nya låtar när vi kan stå hundra procent bakom dem och är helt övertygade om att det är det absolut bästa vi kunde få ur oss just då. Att skriva Smile var som att öppna en dörr till någonting som kändes spännande och fräscht för oss, både story- och soundmässigt. Målet med resten av plattan blev tydligt, att försöka bräcka den första låten.

Så, hur låter då ett leende?
Med soldränkta melodier, högt tempo och flödande energi så kan The Royal Concept´s nya EP ”Smile” svara på den frågan.

Lyssna här:
EP:n finns tillgänglig från och med imorgon, den 21 augusti.

”Smile” låtlista:

1. Smile